Tee viestintää strategisemmin & vaikuttavammin

Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja pystyt etenemään vaativimpiin viestintätehtäviin. Jo yli 1 200 viestinnän ammattilaista on opiskellut ja verkostoitunut suositussa Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa (VPK).

Tässä ajassa menestyvällä viestintäpäälliköllä pitää olla vankka viestinnän kokemus ja näkemystä toimia niin strategian tasolla kuin käytännön osaajanakin. Tunnet oman toimialasi ja organisaatiosi. Organisoit, suunnittelet, vastaat, toteutat, konsultoit, sparraat, kuuntelet ja luotaat. Osaat esiintyä ja vuorovaikuttaa luontevasti ja sinulla on rohkeutta nostaa esiin vaikeitakin teemoja ja haastaa johtajia.

Viestintäpäällikön koulutusohjelman aikataulu

Koulutusohjelmaan voi hypätä kyytiin kaksi kertaa vuodessa: tammikuussa ja elokuussa.

Lähtölaituri tammikuu 2018

  • 25.–26.1.2018
  • 21.–22.3.2018
  • 22.–23.5.2018
  • Brysselin opintomatka kesäkuu 2018 (4 pv)
  • 30.–31.8.2018
  • Elonmerkki-tapahtuma syyskuu 2018 (1 pv)
  • 25.–26.10.2018
  • 29.–30.11.2018

Viestintäpäällikön koulutusohjelma soveltuu sinulle, joka

  • toimit vastuullisissa viestintätehtävissä tai olet siirtymässä niihin
  • olet toiminut jo jonkin aikaa viestintäpäällikkönä tai siirtymässä viestintäpäällikön tehtäviin
  • vastaat itsenäisesti jostakin viestinnän osa-alueesta ja kaipaat laajempaa kokonaiskuvaa
  • olet toimittaja, joka on siirtynyt organisaatioviestinnän tehtäviin
  • olet kokenut markkinoinnin ammattilainen tai HR-osaaja ja rooliisi kuuluu myös viestinnän kehittäminen
  • olet käynyt Inforin Tiedottajan koulutusohjelman tai vastaavan koulutuksen

Viestintäpäällikön koulutusohjelman jaksojen teemat

Millaista osaamista nyt ja tulevaisuudessa viestintäammattilaisena menestyminen vaatii? Mihin suuntaan viestinnän rooli on organisaatioissa kehittymässä? Miten viestintäpäällikkö pystyy paremmin tukemaan ja sparraamaan organisaatiota menestykseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Luvassa mielenkiintoisia ajattelua avartavia törmäytyksiä ja vauhdikasta tekemisen makua!

Viestinnän johtamisen ja viestinnän strategisen tutkimuksen tilannekuva

  • viestintä business partnerina: viestintä liiketoiminnan strategisena tukena
  • johtamis- ja esimiesviestintä
  • särkymätön viestintä
  • viestinnän tutkimuksen kuumimmat puheenaiheet
  • leimahduspisteet
  • Faith-holders, Hateholders & Fakeholders
  • turbulenssit toimintaympäristöt ja maineriskien aikakausi

Työyhteisöviestintä ja esimiesviestintä

  • sisäisestä viestinnästä työyhteisöviestintään
  • muutosviestintä ja strategiaviestintä
  • työyhteisöviestinnän haasteet: kriisit ja muutokset
  • sisäisenä sparraajana ja konsulttina toimiminen
  • viestintäkulttuurin luominen ja ylläpito
  • esimiesviestinnän tukeminen
  • yhteistyö HR:n kanssa
  • viestinnän palvelumielikuva

Viestinnän suunnittelu, arviointi ja vaikuttavuuden mittaaminen

  • viestinnän strategisen ja operatiivisen suunnittelun työkalut
  • viestinnän arviointi ja mittaaminen
  • kuunteleminen ja luotaus
  • sosiaalisen median mittaaminen
  • Lean-filosofia viestinnässä

Kriisiviestintä, informaatiovaikuttaminen, median murros ja median kohtaaminen

  • julkisuuskuvaan vaikuttaminen 24/7
  • journalismin murros: miten robotiikka, algoritmit ja uudet ilmiöt vaikuttavat mediayhteistyöhön?
  • mediasuhteet ja toimittajan kohtaaminen
  • viestintäpäällikkö oman organisaation mediavalmentajana
  • somekoodaus ja kriisiin vastaaminen sosiaalisessa mediassa
  • trollaus, valeuutiset, vihapuhe ja informaatiovaikuttaminen

Digitaalinen viestintä ja markkinointi, maine ja brändi

  • digitaalisen viestinnän trendit, johtaminen ja kehittäminen
  • mitä tarkoittaa viestinnälle big data, AI, IoT, VR ja AR?
  • työntekijälähettilyys
  • vaikuttajamarkkinointi
  • sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi
  • markkinoinnin automaatio
  • brändin rakentaminen sisältöjen ja tarinoiden avulla
  • visuaalisen viestinnän mahdollisuudet (Instagram, infografiikka, pinterest, video ja youtube)
  • palvelumuotoilu

Elonmerkki-tapahtuma

  • viestinnän syksyn ykköstapahtuma
  • vuosittain vaihtuvalla teemalla

Vastuullisuus, viestinnän lait, sparraus ja vuorovaikutus

  • vastuuviestintä CSR
  • viestinnän lait ja säädökset
  • viestintäpäällikkö fasilitaattorina, esiintyjänä ja sparraajana

Study tour to Brussels, international perspectives, EU and lobbying

  • cross-cultural communication
  • current trends in PR and communication & corporate visits
  • EU institutions and lobbying
  • international media and journalist
  • European Communication Summit (ECS): kansainvälinen viestintäammattilaisten seminaari

VPK Caset

Jokaista moduulia täydentää ajankohtainen viestintäcase, jossa inspiroidutaan edelläkävijöiden tavasta tehdä asioita uudella tavalla ja sovelletaan teoriaa käytäntöön.

Näin opimme

Työskentelymenetelminä käytämme:

  • vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja
  • ajankohtaisia case-esimerkkejä hyvistä käytännöistä
  • yksilöharjoituksia
  • todellisia viestintätilanteita simuloivia harjoituksia

Projektityö – organisaatiosi tueksi

VPK koulutuksesta hyötyy koko organisaatio. Projektityön tavoitteena on kehittää taustaorganisaatiosi viestintää. Projektityössä sovellat koulutusohjelman antia käytäntöön. Suosittuja projektityöaiheita ovat olleet mm. erilaiset viestintästrategiat, kriisiviestintäsuunnitelmat, jonkin viestinnän osa-alueen operatiiviset suunnitelmat, digiviestinnän hankkeet, työntekijälähettilyys-ohjelmat, vastuuviestinnän aiheet sekä erilaiset muutoshankkeet.

Projektityön ohjaajina toimivat viestintäalan kokeneet asiantuntijat. Projektitöitä vuosina 2016-2017 ovat ohjanneet mm.

  • Yhteisöviestinnän asiantuntija ja Coach Johanna Tuutti, proOPPS Oy
  • Viestintäpäällikkö, digitiimin vetäjä Mikko Kuivalainen, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
  • Viestintävalmentaja Leena Jaakkola
  • Viestintäpäällikkö Jouni Kempas, Keva

360-arviointi

VPK-ohjelmaan sisältyy osallistujien johtamis- tai yhteistyövalmiuksien kehittäminen MIFin 360-arvioinnin pohjalta.
Arvioinnissa saat palautetta esimieheltäsi ja valitsemaltasi ryhmältä. Arvio käydään läpi pienryhmässä valmentajan johdolla.

Hinta

Koulutuksen hinta on 8 450 € (+ alv. 24 %). Hinta sisältää koulutuksen, materiaalit, 360-arvioinnin, lounaat ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut.

Brysselin opintomatka ostetaan erikseen.

Palautteita aiemmilta VPK-ryhmiltä

”Pysähdyin miettimään oman organisaation viestintää. Kuuntelemaan ja vertailemaan koko ajan kuulemaansa omaan tehtävänkuvaansa ja viestintäyksikön toimintaan.”

”Parasta koulutusohjelmassa oli monipuolisuus, suoraan omaan arkeen vietävät vinkit ja ratkaisut sekä verkostoituminen.”

”Kattava paketti kaiken kaikkiaan kaikilta viestinnän osa-aluelta. Parasta oli hyvä ohjaaja ja kurssilaisten kesken vallinnut hyvä henki. Meistä tuli kurssin kuluessa tiivis ja keskusteleva ryhmä, oli mahtava tutustua kaikkiin ja verkostoitua matkan varrella kurssikavereiden ja luennoitsijoiden kanssa.”

Hinta sisältää koulutuksen, materiaalit, 360-arvioinnin, lounaat ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut. Brysselin opintomatka ostetaan erikseen.
  • VPK:n hyödyt ja tavoitteet

  • käsityksesi viestinnästä strategisena menestystekijänä syvenee
  • saat uudistamisotetta ja tarkastelupisteen organisaatiosi viestintään, työhösi ja urallesi
  • hallitset sekä operatiivisen että strategisen suunnittelun
  • saat testattua tietoa henkilökohtaisista viestintätaidoistasi
  • tunnistat vahvuutesi ja kehittämisalueesi 360-arvioinnista
  • päivität tietosi alan uusimmista virtauksista ja tutkimustuloksista
  • perehdyt kansainväliseen viestintään ulkomaan opintojaksolla
  • luot arvokkaan verkoston
  • teet asiantuntijan ohjauksessa viestinnän kehittämishankkeen, josta on konkreettista hyötyä organisaatiollesi
  • saat viestintäpäällikön tutkinnon ja pääset Infor Pro-klubin jäseneksi.