Mediatiedotteesi on juuri niin toimiva ja tehokas kuin sen otsikkokin on. Jos tiedotteesi otsikko on tylsä, epäselvä tai liian pitkä, niin yksikään toimittaja ei luultavasti huomaa sitä. Otsikon lisäksi toimittajalta jää silloin lukematta myös koko muu tiedotteesi. Hukkaan menee siis kaikki käyttämäsi aika, tuskailu ja vaivannäkö.

– Mediatiedote jaetaan medioihin sähköpostilla. Sähköpostin otsikkokenttään mahtuu kirjoittamaan sanoja loputtomasti, mutta ainoastaan noin viisi sanaa näkyy Saapuneet-kansion otsikkolistauksessa. Siksi on tärkeää, että saat tiedotteesi sisällön tiivistettyä viiteen sanaan, joiden perusteella toimittaja osaa poimia juuri sinun kiinnostavan tiedotteesi kymmenien muiden tiedotteiden joukosta, toteaa mediakouluttaja Kai Tarkka.

– Tiedotteiden lisäksi tätä samaa otsikkosääntöä kannattaa noudattaa myös kaikessa muussakin sähköpostiviestinnässä. Ja oikeastaan aivan kaikessa otsikoinnissa tekstistä riippumatta, Tarkka muistuttaa.

Älä tyrkytä tiedotetta someen sellaisenaan

Sosiaalisen median palvelut ovat eräs luonnollinen mediatiedotteen jakelukanava. Aivan sellaisenaan ei tiedotetta kannata kuitenkaan somessa jakaa, sillä medialle ja muille sidosryhmillesi tehty tiedote tuskin herättää suurta somehurmiota. Ainakaan sellaisenaan.

– Hyvällä, napakalla ja ehkä hiukan itseironisellakin saatteella varustettu somepäivitys, jossa on mukana hyvä kuva tai video ja josta on linkki varsinaiseen tiedotteeseen, toimii paljon paremmin, jatkaa Tarkka.

Some-palveluista Facebookissa on tunnetusti suurin osa suomalaisista. Siellä seikkaillaan enemmän yksityishenkilöinä kuin organisaatioidensa edustajina, joten tiukalla asialinjalla liikkuva tiedote ei ole parhaimmillaan Facebookissa. Ei ainakaan ilman hyvää saatetta.

Työasioihin enemmän keskittyviin Twitteriin ja LinkedIniin mediatiedote sopii paremmin ja saa siellä siksi paremman vastaanoton.