Esimerkkitiedote on sinun vapaaseen käyttöösi tehty valmis pohja, jonka päälle voit rakentaa oman tiedotteesi. Kiinnostava otsikko, sitä vastustamattoman hyvin tukeva ingressi sekä paljon kiinnostavaa tietosisältöä pursuava leipäteksti ovat esimerkillisen tiedotteen perusrakenteita. Lopullisen viimeistelyn kruunaa laadukas oheissisältö: kuvat, videot, infografiikat ja linkit muualle. Tällaisesta tiedotteesta myös journalistit tykkäävät.

Media tarvitsee tiedotteita. Truen aikaisemmin tekemän haastattelututkimuksen perusteella journalistit haluavat saada sähköposteihinsa sellaisia tiedotteita, joissa tärkeimmät asiat on tiivistetty tiedotteen otsikkoon ja ingressiin. Eniten journalisteja ärsyttävät tiedotteet, jotka sisältävät mainostekstiä ja joissa yritetään tietoisesti johdattaa mediaa harhaan.

Mediatiedote on edelleen hyvin toimiva tapa saada organisaation viesti kuulumaan mediassa. Medioiden resurssit pienenevät jatkuvasti, joten hyvin tehdylle tiedotteelle on aina kysyntää. Mistä ainesosista esimerkillinen tiedote sitten syntyy:

1. Erinomainen otsikko

  • Tiivistä tiedotteen sisältö noin viiteen sanaan
  • Otsikkoon mukaan kaikki tiedotteen olennaisimmat avainsanat
  • Ei klikki-otsikoita (niistä ei tykkää kukaan…)

2. Erinomainen ingressi

  • Erinomainen ingressi on runsaasti asiasisältöä tarjoava tiedotteen ensimmäinen kappale otsikon jälkeen
  • Ingressin on tuettava tiedotteen otsikkoa, jolloin otsikon ja ingressin lukija tietää jo kaiken olennaisimman sisällön tiedotteesta
  • Älä myy ingressissä (tai tiedotteessa ylipäätänsä) mitään, vaan kerro aina yleisöäsi kiinnostava uutinen / uutisia

3. Erinomainen leipäteksti

  • Asiallista tekstiä
  • Yksinkertaisia lauseita
  • Ei kirjoitusvirheitä
  • Ei kielioppivirheitä
  • Mukaan suoria lainauksia aiheen asiantuntijoilta (”…, toteaa professori Virtanen…”)

4. Erinomaiset oheissisällöt

  • Kuvia
  • Videoita
  • Infografiikoita
  • Linkkejä nettiin ja someen
  • Lisätietojen antajien toimivat yhteystiedot

Esimerkkitiedote & lähettäminen ja analysointi

Kun vielä lähetät tiedotteesi sähköpostilla oikeisiin osoitteisiin, jaat sen somessa kiinnostavalla tavalla eri palveluissa sekä analysoit tiedotteen läpimenon mediassa, olet tehnyt jo paljon hyödyllisiä asioita mediasuhteidesi eteen. Jos ensimmäinen tiedotteesi ei heti olekaan hitti, niin ei pidä luovuttaa. Kokeilemalla eri tapoja löydät kyllä oman tyylisi, joka uppoaa myös mediaan.