Kumppanuusblogi on parhaimmillaan kirjoitus, joka välittää lukijalleen hyödyllistä tietoa, on elämän makuinen ja alkaa hyvällä otsikolla. Jos blogin sisältö on näiltä osin kohdillaan, ei Uuden Suomen lukijan kiinnostusta laske yhtään se tieto, että kyse on kaupallisesta kumppanuusblogista.

Mediat erikoistuvat ja etsivät omia roolejaan muutosten keskellä. Uusi Suomi on jo vuosien ajan erottautunut muista medioista siinä, että se on panostanut blogeihin. Sekä maksuttomiin, mutta myös kaupallisesti tuotettuihin blogeihin.

– Hyvä kaupallinen kumppanuusblogi sisältää tutkittua tietoa sekä yksilöllistä ja organisaatiokohtaista kokemusta. Siinä on myös oltava elämän makua sekä kiinnostava ja puhutteleva otsikko. Kaikkien edellä mainittujen kumppanuusblogin osa-alueiden painoarvo on kokonaisuuden kannalta yhtä suuri, listaa Uuden Suomen päätoimittaja Markku Huusko.

Blogi + kumppanuusblogi = sekamelska?

Ihmiset eivät yleensä halua nähdä, kuulla tai lukea mainoksia. Eivät oikeastaan mistään medioista. Lähes kaikissa toimitetuissa medioissa on kuitenkin sekä journalistista sisältöä että markkinointimateriaalia. Myös blogimaailmassa osa kirjoituksista on kaupallisempaa sisältömarkkinointia, jonka taustalla on usein yritys ja jokin eturyhmä. Meneekö toimituksellinen ja kaupallinen sisältä lukijoiden silmissä sekaisin?

– Meillä Uudessa Suomessa maksulliset kumppaniblogit ovat oma kokonaisuutensa muun sisällön joukossa. Kokonaisuus on merkitty ilmoittamalla, että kyseessä on mainos. Ongelmia asian kanssa ei ole ollut, toimitus tietää asian ja myös lukijat, kertoo Huusko.

– En muista saaneeni koko Uuden Suomen 11-vuotisen toiminnan aikana suoraa palautetta lukijoilta, että tässä olisi mitään erikoista. Lukijat käyttävät kaikkia sisältöjä ja osaavat tunnistaa hyvät tekstit olivat ne kaupallisia kumppanuuksia tai muita blogeja.

Blogisarja tulevaisuuden työelämästä ja hävittäjähankinnoista

Kumppanuusblogi on parhaimmillaan silloin, kun sen sisältö on hyödyllistä ja kiinnostavaa sekä elämänmakuista. Päätoimittaja Huusko nostaa muutaman heillä julkaistavan blogikokonaisuuden esiin, kun kysyn häneltä hyviä esimerkkejä kaupallisista kumppanuusblogeista.

– Uusi Suomi on toteuttanut Tulevaisuuden työelämä -kokonaisuuden, jossa on mukana yksi puolue, eläkevakuuttaja ja useita yrityksiä. Erityisen siitä tekee kokonaisuus, jonka alta löytyy useita näkemyksiä, esittelee Huusko.

Lisäksi Uudessa Suomessa on jo avattu Ilmavoimien tulevaan lentokonehankintaan liittyvät HX-hävittäjähankeseen liittyvät blogisivut. Tulossa on myös vielä erityinen Vaalivuosi-kokonaisuus.

– Vaalivuoteen 2019 tavoittelemme kaupallisiksi kumppaneiksi etujärjestöjä ja puolueita, vinkkaa Huusko.

Lähesty päätoimittajaa sotella, vaaleilla tai hävittäjillä

Blogien lisäksi Uusi Suomi on myös uutismedia, joka seuraa sekä Suomen että maailman päivän polttavia asioita. Syksyllä 2018 Uusi Suomi on kiinnostunut muun muassa sotesta ja irtisanomislain etenemisestä.

– Keväällä 2019 kiinnostuksemme kohteena ovat ainakin eduskunta- ja eurovaalit, joiden lisäksi meillä on ehkä myös maakuntavaalit. Erityisen blogisivustomme lisäksi seuraamme myös hävittäjähankintaa tiiviimmin kuin kenties mikään muu väline Suomessa, toteaa Huusko.

Jos tämän artikkelin lukija haluaa saada viestinsä, uutisvinkkinsä tai tiedotteensa Uuden Suomen ja päätoimittaja Huuskon tietoon, niin mitä hänen kannattaa tehdä?

– Sähköposti toimii, mutta lähestyä saa toki aina myös puhelimitse, kertoo Huusko.