Miten tavoitat median? Esimerkiksi puhelimella, sähköpostilla tai tiedotteella. Joskus jopa somestakin. Aivan ensimmäiseksi on kuitenkin syytä tehdä omat läksyt kunnolla ja selvittää, mistä asioista tavoittelemasi median yleisö on kiinnostunut. Tekniikka ja Talouden Harri Junttila kertoo tässä artikkelissa, mikä heidän yleisöään suomalaisissa yrityksissä ja yhteisöissä kiinnostaa keväällä 2018.

Uutispäivät, -viikot, -kuukaudet ja -vuodet vaihtelevat. Se, mikä kiinnosti median yleisöä viime syksynä, ei ole välttämättä ollenkaan sama asia, mikä yleisöä kiinnostaa tänä keväänä. Tekniikka ja Talous on tänää keväänä kiinnostunut nimensä teemojen lisäksi monesta muustakin aiheesta.

– Tällä hetkellä meitä kiinnostavat erityisesti energiapaletin muutokseen liittyvät asiat ja myös metsätalouden tulevaisuuden näkymät. Suomeen kun on tulossa paljon investointeja metsäalalle. Lisäksi meitä kiinnostavat digitalisoituva yhteiskunta, tekoäly, robotisaatio ja työelämän murrokset, listaa Tekniikka ja Talouden toimituspäällikkö Harri Junttila.

Jos Tekniikka ja Talouden yleisö kiinnostaa myös sinua ja yritystäsi, niin Junttilan lista kannattaa pitää mielessä.

Miten tavoitat median: soita, meilaa, lähetä tiedote

Monet tiedottajat, markkinoijat ja yrittäjät pähkäilevät, kuinka heidän kannattaisi olla yhteyksissä medioihin ja journalisteihin. Miten tavoitat median, kun yksi journalisti tykkää eniten sähköpostista, toinen puhelinsoitosta, kolmas tiedotteista ja neljäs somesta. Harri Junttilan toiveet ovat tältä osin selvät.

– Minun kohdallani paras tapa on hyvin valmisteltu puhelinsoitto, jota seuraa hyvin valmisteltu sähköposti. Ja sama toimii luonnollisesti myös käänteisesti. Ikinä ei kannata ottaa yhteyttä, jos kotiläksyt ovat tekemättä, muistuttaa Junttila.

Älä kiusaa mediaa huonoilla tiedotteilla

Mediatiedote / lehdistötiedote on mediasuhteiden perustyökalu, jonka sisältöön kannattaa panostaa. Journalisteja kiusataan jatkuvasti huonoilla tiedotteilla, jotka eivät johda mihinkään.

– Hyvä tiedote ottaa huomioon sen, mitä meidän lukijat haluavat – ei sitä mitä tiedotteen lähettäjä kuvittelee meidän haluavan. Hyvässä tiedotteessa tärkeintä asiaa ei piiloteta, vaan se on nähtävissä heti Aihe-rivillä, painottaa Junttila.

– Viime vuosina tiedotteet ovat parantuneet, mutta on niistä yhä monet kehnoja, yli puolet ainakin.

Media vs. sosiaalinen media

Nykyinen toimituksellinen media / journalistinen media / laatumedia ja toisaalta sosiaalinen media ovat kiinnostavassa kilpailutilanteessa. Molempien kautta ihmiset saavat itselleen tietoa maailman menosta. Ammatillisesti toimituksellinen media on edelleen hyvin tärkeä yrityksille ja yhteisöille. Some on puolestaan toimitukselliselle medialle yksi jakelukanava, mutta somepalvelujen kautta media löytää myös kiinnostavia aiheita ja ihmisiä.

– Juttuja jaetaan somessa paljon. Some tuo jo merkittävän osan verkkopalvelun lukijoista ja toimii brändimarkkinointina, vahvistaa myös Junttila.

– Parhaat juttujenaiheet löydän ainakin itse Twitteristä.