Miksi talousmedia kiinnostaa kaikkia? Talousmedia on se osa mediakenttää, josta eivät aiheet lopu koskaan. Oli nousukausi tai lama. Talous kiinnostaa kaikkia medioita, sillä talousasiat vaikuttavat meihin kaikkiin. Mutta kannattaako aina vain negatiivisia uutisia julkaisevaan talousmediaan edes tarjota positiivisia uutisia? Entä missä menee median moraalin raja tarjoilujen suhteen?

”Media käsittelee aina vain kielteisiä ja negatiivisia asioita!”

”Miksi niiden journalistien pitää aina tonkia kaikenlaisia takapihojen tunkioita ja etsiä vain yhteiskunnallisia epäkohtia?”

”Asennevikaiset taloustoimittajat eivät kertakaikkiaan kykene kirjoittamaan mitään myönteistä suomalaisista yrityksistä!”

”Miksi talousmedia ei koskaan julkaise yhtään meidän positiivista uutistamme!”

Edellä on yleisiä väitteitä, jotka kohdistuvat mediaan yleisesti, mutta talousmediaan aivan erityisesti.

– Median perustehtäviin kuuluu yhteiskunnallisten epäkohtien selvittäminen. Niinpä negatiivisilta uutisilta ei voi oikein millään välttyä, puolustautuvat taloustoimittajat kuorossa.

Kaikki uutisointi ei ole negatiivista. Ei ainakaan ihan aina…

Kaikki talousuutisointi ei kuitenkaan ole negatiivista. Varsinkin pitkittyneen taantuman aikana useat talousmediat oikein etsimällä etsivät positiivisia uutisia julkaistavaksi. Näin ainakin moni taloustoimittaja on vakuuttanut, kun asiasta on tullut puhetta.

Heidän mukaansa talousmedia on ainakin periaatteessa kiinnostunut kaikenlaisten yritysten kaikenlaisista asioista. Positiivisista ja negatiivisista.

– Uutispäivän tarjonnan perusteella vain osa tarjolla olevista aiheista ylittää uutiskynnyksen, joten kaikkia uutisia ei voida mediassa koskaan julkaista.

Saako toimittajalle tarjota lounaan?

Median moraalista keskustellaan jatkuvasti. Myös median sisällä. Useille tiedottajille ja markkinoijille tulee eteen tilanne, jossa olisi houkuttelevaa kutsua toimittaja lounaalle tai johonkin tilaisuuteen, jossa pöydät notkuvat ruokaa ja juomaa. Uskaltaako toimittajan kutsua paikalle ilman korruptioepäilyjä?

– Kun et aivan kohtuuttoman hienoja herkkuja ja kalliita cocktaileja tyrkytä, niin esimerkiksi lounaalle toimittajan voi aina kutsua. Pitkät kosteat lounaat ja illalliset on kuitenkin syytä mediasuhteissa unohtaa.

Kannattaa myös muistaa, että homma voi toimia joskus toisinkin päin: haastattelun yhteydessä toimittaja voi olla itse se osapuoli, joka yhteisen lounaanne lopulta maksaa.

Tiedotustilaisuuksiin ei enää ehditä

Kun puhutaan suomalaisesta talousmediasta, niin yleensä silloin viitataan seuraavaan kuusikkoon: Taloussanomiin, Kauppalehteen, Talouselämään, Hesarin talousosastoon, Tekniikka & Talouteen sekä Ylen talousuutisiin. Vaikka talousmedioita on paljon, on suomalaisia taloustoimittajia kuitenkin vain rajallinen määrä. Niinpä jokaiseen tiedotustilaisuuteen ei porukkaa enää millään riitä.

– Hyvä tiedote ajaakin nykyisin hyvin usein saman asian kuin aikaisemmat infotilaisuudet. Varsinkin silloin, kun tiedotustilaisuudessa ei ole tarjolla mitään erityisen kiinnostavaa uutta lisätietoa tai haastateltavaa henkilöä, toteavat monet taloustoimittajat.