Kuinka usein organisaation on twiitattava, jotta se on uskottava ja elävä Twitterissä? Yhtä ainutta selkeää vastausta ei ole. Aivan varma juttu on kuitenkin, että esimerkiksi Twitter-tili, jonka viimeisin päivitys on syksyltä 2017, ei ole millään mittarilla someuskottava enää maaliskuussa 2018. Lue artikkelin lopusta organisaation Twitter-tilin ylläpitäjän nopea tarkistuslista.

Somessa on tyypillistä, että aiempia viestejä ei kovin pitkälle taaksepäin katsella. Jos oikeastaan ollenkaan. Ainoastaan organisaatio itse ja sen sometilien päivittäjät seuraavat omia tekemisiään itsekriittisesti myös taustapeilistä.

– Tärkeimmät kohderyhmäsi ja silmäparisi eivät esimerkiksi Twitterissä olevaa twiittilistaasi kovin pitkään selaile. Paitsi, jos he etsivät jotain aivan erityistä täsmätietoa organisaatiostasi. Silloin tiedonetsijä voi poikkeuksellisesti jo vähän skrollaillakin, pohtii Twitter-asiantuntija Tia Härkönen Viestintäpalvelu Taika Oy:stä.

Twiittaa tavoitteidesi mukaan

Yllä mainitun ajatusmallin pohjalta Twitterissä olisi hyvä twiittailla usein.

Mikä sitten on kenellekin usein? Kuinka usein organisaation on twiitattava?

Twiitti päivässä voi Härkösen mukaan riittää toiselle, twiitti viikossa toiselle ja jotkut organisaatiot livertävät useita kertoja päivässä.

– Twiittailun tiheys lähtee ensisijaisesti siitä, mitä organisaatio Twitterin käytöllä tavoittelee. B2B-toimijalle voi hyvin riittää yhdestä kolmeen twiittiä viikkotasolla. Kuluttajia ja suurta yleisöä hamuava joutuu twiittaamaan useammin, muistuttaa Härkönen.

– Ja aina on hyvä muistaa, että retwiittauskin, eli toisten Twitter-käyttäjien twiittien jatkotwiittaaminen, tuo itseä esiin ja tekemisen meininkiä yrityksen tilille.

Organisaation Twitter-tilin ylläpitäjän nopea tarkistuslista

Henkilökohtaisen Twitter-tilin käyttäminen ja organisaatiotilin päivittäminen eivät ole suoraan verrannollisia toisiinsa. Ihmisen ääntä kaivataan kyllä molemmissa. Henkilökohtaiselle tilille persoonallinen tatsi syntyy usein aivan luontevasti, mutta organisaatiotilillä on vaarana viralliseen organisaatioliturgian taakse piiloutuminen.

Jos sinä olet organisaatiosi Twitter-tilistä vastuussa oleva henkilö, niin seuraavat kolme asiaa olisi syytä pitää Twitter-asiantuntija Tia Härkösen mukaan mielessä aina ennen Twitterin avaamista:

  1. Mitä me Twitterin käytöllä tavoittelemme?
  2. Mihin me käytämme Twitteriä versus muut somekanavat?
  3. Kuka / ketkä kaikki meillä Twitteriä ylläpitävät ja twiittailevat?