Kiinnostava uutinen ei yleensä herätä innostusta enää huomenna. Vielä tänään hyvinkin merkityksellinen ja uusi asia ei vain ole ajankohtainen enää silloin. Mediasuhteiden rakentamisen kannalta on täysin välttämätöntä tietää, mikä uutinen on, mitä ominaisuuksia siltä vaaditaan ja mikä juuri sinun tarjoamastasi uutisaiheesta tekee median silmissä kiinnostavan ja merkityksellisen.

Uutispäivät vaihtelevat todella paljon. Eilen kohistiin nyhtökaurasta, huomenna vouhkataan tekoälystä, joskus lähitulevaisuudessa ehkä Marsiin suuntautuvasta matkustelusta. Mistä mediassa puhutaan tänään? Oli aihe mikä tahansa, niin hyvin usein uutisen kuin uutisen ”parasta ennen”-päivämäärä tulee vastaan todella nopeasti.

Synnytä keskustelua, älä kohua

Mediasuhteiden pitkäjänteisen rakentamisen kannalta median kohut ja meuhkaamiset eivät ole kovin kiinnostavia. Harva yritys tai yhteisö haluaa päätyä tieten tahtoen keskelle mediakohua. Keskustelun aikaansaaminen ja siihen aktiivisesti osallistuminen ovat sen sijaan monen organisaation tavoitteena. Kohujen kautta voi kuitenkin oppia, minkälaiset teemat mediaa kiinnostavat.

Jos sinä haluat saada omalle asiallesi huomiota mediassa, on sinun tunnettava itsellesi tärkeiden medioiden uutiskriteerit:

  • Minkälainen asia, tuote, palvelu tai tapahtuma on uutinen Taloussanomien näkökulmasta?
  • Mistä aiheista Tekniikka ja Talous kirjoittaa tänään? Mitkä olivat sen aiheet eilen?
  • Miksi Suomen Kuvalehti julkaisee juuri tämän laajan artikkelin meidän firmamme uudesta pomosta printtinä, mutta tuon toisen tuoteuutisemme vain hyvin lyhyesti verkossa?

Kiinnostava uutinen voi olla sama sekä viihde- että laatumediassa

Medioiden uutiskriteerit ovat yleensä melko pysyviä. Ne eivät vaihdu päivittäin, viikottain tai vuosittainkaan, vaikka uutiset tiuhasti vaihtuvatkin.

Median viihteellistyminen on muuttanut pelisääntöjä melkoisesti. Nykyisin viihdemediaa ja laatumediaa on aikaisempaa vaikeampaa erottaa toisistaan yksittäisten uutisten perusteella. Yhteisöllesi tärkeitä medioita aktiivisesti seuraamalla voit kuitenkin löytää sen logiikan, jonka mukaan kukin media omia uutisiaan synnyttää. Eräs hyvä ja maksuton palvelu median seuraamiseen on Ampparit. Suosittelen testaamaan.

Täysin varma et voi olla median uutisoinnin suhteen koskaan. Jos haluat aivan takuulla juuri tietynlaisen viestin juuri tiettyyn mediaan, on sinun pakko kaivaa kuvetta ja ostaa mediasta mainostilaa.

Mediasuhdemarkkinoilla on pysyvä epätasapaino

Median toimintaa voi verrata markkinamekanismiin. Toinen osapuoli – yhteisön tiedottaja tai markkinoija – tarjoaa asiaansa esimerkiksi tiedotteen välityksellä mediaan, toinen osapuoli – media – taas joko ostaa tai on ostamatta tarjotun aiheen. Jos myyntityö onnistuu toivotulla tavalla, löytyy tiedotteen sisältö hetken päästä mediasta jossain muodossa.

Markkinamekanismeissa tuppaa usein olemaan häiriöitä ja hankaluuksia, toimialasta riippumatta. Media-alalla epätasapaino syntyy siitä, että tarjontaa on huomattavasti enemmän kuin kysyntää. Tiedotteita satelee toimituksiin päivittäin jopa satoja, mutta niistä vain muutaman pohjalta tehdään uutisia.

Siksi jokaisen lähettämäsi tiedotteen on oltava aina kiinnostava ja sen aiheen hyvin merkittävä.