Hyvät mediasuhteet lisäävät yrityksen myyntiä, parantavat mainetta ja kasvattavat brändiarvoa. Tai ovat vaihtoehtoisesti tehokas keino hankkia yhteisösi asialle julkisuutta ja näkyvyyttä mediassa. Tämä edellyttää kuitenkin sinulta oikeaa toimintaa median suuntaan. Kärsivällisyys palkitaan, sillä pikavoittoja on mediasuhteissa hyvin harvoin tarjolla.

1. Ole luotettava – pidä aina lupauksesi

Median on voitava luottaa siihen, että tarjoamasi tiedot pitävät paikkansa. Aina.

Jos lupaat medialle jotain, niin pidä kiinni lupauksistasi.

Kun kerran sössit asiasi median silmissä tai jäät kiinni liiottelusta, on maineen palauttaminen tuskallisen pitkä ja vaikea prosessi.

En suosittele kokeilemaan.

2. Yhtä ainutta varmasti toimivaa mediasuhdetemppua ei ole olemassa

Jos mediasuhteiden rakentaminen olisi helppoa, niin sinä et lukisi tätä artikkelia. Ei tarvitsisi, koska me kaikki käyttäisimme valmista hokkuspokkus-kaavaa, jonka ansiosta media söisi kädestämme ja julkaisi kaiken, mitä haluammekin.

No, hyvät mediasuhteet eivät synny ilman vaivannäköä eikä mitään ihmekaavaa ole olemassa. Onneksi.

Haluaisitko sinä lukea-katsoa-kuunnella mediaa, joka julkaisee kaiken sinne lähetetyn sisällön kritiikittä aivan sellaisenaan?

3. Jokaisessa organisaatiossa on mediaa kiinnostavia asioita

Kaikkien organisaatioiden kaikki asiat eivät kiinnosta kaikkia medioita. Tämä on täysin selvää.

Sen sijaan jokaisen organisaation jokin asia kiinnostaa aivan varmasti jotakin mediaa. Tämä on myös aivan varma asia.

Tiedottajan ja markkinoijan tehtäväksi jää näiden kiinnostavien asioiden etsiminen ja löytäminen. Jotta media saadaan asioistasi oikeasti innostumaan, on uutisarvoiset asiat osattava paketoitava median ruokahalun herättävään muotoon.

Osaatko sinä jo tehdä kiinnostavia mediatiedotteita tai julkaista bloggauksia, joista media voi saada jutunaiheita?

4. Seuraa sinulle tärkeimpiä medioita ja opi niiden uutiskriteerit

Miten hyvät mediasuhteet syntyvät ja mistä tiedät, mitä medioihin kannattaa milloinkin tarjota? Ainoa pidemmän päälle toimiva ratkaisu on sinun organisaatiollesi tärkeiden medioiden aktiivinen seuraaminen ja niiden sisällöistä oppiminen.

Lue, katso ja kuuntele niitä medioita, joiden uutisointi on tärkeää sinun asiakkaillesi ja sidosryhmillesi. Opettele näiden medioiden uutiskriteerit, niin osaat tarjota juuri oikeisiin medioihin täsmälleen oikeanlaista sisältöä.

Hyvät medisuhteet eivät ole rakettitiedettä. Toisaalta ilman median perusasioiden tuntemustakaan ei kovin pitkälle pötkitä.