Parempi tiedote tuo sinulle ja yhteisöllesi enemmän näkyvyyttä mediassa. Jos tiedotteesi päätyvät toimittajien roskakoreihin jo heti kättelyssä, teet aivan turhaa työtä. Pelkällä tekstillä et enää pärjää, vaan moderni mediatiedote sisältää paljon muutakin. Tiedätkö sinä, millaisia tiedotteita medialle kannattaa lähettää ja miten?

Vinkki 1: Lisää tiedotteeseen kuvia, videoita, grafiikkaa ääntä ja linkkejä

Mediatiedotteen (”lehdistötiedotteen”) perustana on edelleen hyvin kirjoitettu teksti. Sen rinnalle ovat kuitenkin nousseet kuvat, videot, infografiikat, äänet ja linkitykset. Suuri osa medioiden toimituksista ja freelancereista suorastaan odottaa niitä, sillä toimitustyön aikataulut ovat jatkuvasti kiristyneet. Hyvä tiedote laatulisukkeineen helpottaa toimittajan työtä merkittävästi.

– Mikä tahansa kuva, video, grafiikka tai ääni ei kuitenkaan käy tiedotteen kylkiäiseksi. Yksikään oman arvonsa tunteva toimittaja ei halua käyttää mainosmateriaalia omissa uutisissaan. Siksi tiedotteen yhteydessä tarjotuissa sisällöissä on aina oltava journalistinen ote. Oman organisaation logo tai nimi saavat kyllä näkyä ja kuulua hyvin pienesti taustalla, mutta painon pitää olla asiasisällössä, sanoo sekä paljon tiedotteita tehnyt että niitä runsaasti toimitustyössä myös hyödyntänyt Kai Tarkka True.fi:stä.

Vinkki 2: Jaa parempi tiedote myös somessa oikein

Verkkoon ja someen on vaarallisen helppoa tuupata kaikenlaista sisältöä ilman sen suurempia suunnitelmia. Siksi valitettavan monen organisaation sometilit vaikuttavat sisältöjen kaatopaikoilta. Tiedotteiden pakkosyöttö somen kautta ei tuota mitään hyötyä sen puoleen tiedonjakajalle kuin sen vastaanottajallekaan.

– Tee parempi tiedote someen lisäämällä mukaan hyvä saate, kuva tai video. Ole lyhytsanainen sekä yllättävä. Esitä tiedotteen saatteessa kysymyksiä yleisöllesi, mutta muista myös osallistua itse keskusteluun, jos ja kun sitä syntyy. Älä pakkotyrkytä tiedotetta automaattisesti kaikissa mahdollisissa somepalveluissa, vaan ainoastaan niissä, joissa sinulle tärkeä yleisökin on, jatkaa Tarkka.

Vinkki 3: Varmista tiedotteen perillemeno

Sisällöllisesti erinomainen tiedote ei ole välttämättä juuri minkään arvoinen, jos se ei tavoita kohderyhmäänsä. Siis ensisijaisesti mediaa ja toimittajia, mutta usein myös muita organisaation sidosryhmiä. Kannattaako median jakelulistat tehdä itse vai onko syytä turvautua ammattimaisten tiedotejakelupalvelujen puoleen?

– Jos resursseja on riittävästi käytettävissä eikä mediajakelusi ole kovin suuri, voi tiedotteiden jakelulistojen ylläpidon ja jakelun hoitaa itsekin. Aikaa ja tarkkuutta se kuitenkin vaatii. Ammattimaisen tiedotejakelupalvelun käytön hyvä puoli on siinä, että jakelulistat ovat hyvin ajantasalla ja tiedotteen voi niiden kautta helposti kohdistaa juuri haluttuihin medioihin ja toimituksiin. Omasta sähköpostista ei kannata lähettää postia laajoilla jakeluilla, sillä oma osoitteesi voi päätyä spämmilistoille. Sen jälkeen eivät pahimmassa tapauksessa mitkään yksityisviestisikään mene enää perille, varoittaa Tarkka.