Kiinnostava mediatiedote herättää median ruokahalun. Tiedotteiden lähettäminen ei saa kuitenkaan koskaan olla pelkkää kalastamista ilman selviä päämääriä. Mainonnalla voi kovalla rahalla saada paljonkin tuloksia lyhyessä ajassa. Mediatiedotteiden kanssa nopeita voittoja on vain hyvin vähän tarjolla. Toisaalta kärsivällinen, säännöllinen ja sisällön laadusta kiinnipitävä mediaviestintä tuottaa tuloksia ja on myös kustannustehokasta.

Viestintä ja markkinointi tavoittelevat samoja asioita. Yksinkertaistaen kyse on aina myynnin lisäämisestä tai paremman vaikuttavuuden saamisesta. Keinot kuitenkin vaihtelevat. Nykyisin viestintä ja markkinointi limittyvät toisiinsa entistä tiukemmin. Siksi rajanveto niiden välillä on koko ajan vaikeampaa. Toisaalta, eipä siihen ole mitään syytäkään. Kiinnostava mediatiedote on esimerkiksi aina hyvää sisältömarkkinointia – ja hyvä sisältömarkkinointiartikkeli on erinomainen pohja kiinnostavalle mediatiedotteelle.

Mediatiedote yllätti mainosmiehen tärisevä vapa kädessä

Muutama vuosi sitten osallistuin oppilaana sähköpostimarkkinointikoulutukseen. Sen vetäjänä toimi melko hyvin tunnetun mainostoimiston kohtuullisen hyvin tunnettu mainosmies. Jossain vaiheessa keskustelu ohjautui mediatiedotteisiin. Vanhan liiton mainosmies oli aivan hämmästynyt, kun hän kuuli meiltä osallistujilta, että monilla organisaatioilla on ollut jo vuosikymmeniä tapana lähettää medioihin tiedotteita. Niiden pohjalta media on sitten voinut tehdä uutisia.

– Tuohan on aivan loistava idea!, iloitsi mainosmies selvästikin aidon Ahaa-elämyksen kokeneena.

– Te siis ikäänkuin kalastatte lähettämällä tiedotteita medioihin ja toivotte, että joku nappaisi niihin kiinni? Mukaan vaan jotain koukkuja, niin nehän tarttuvat varmaankin toimittajiin vielä paremmin. Mahtavaa!

Tämä ostetun median erikoismies ei siis ollut – hämmästyttävää kyllä – koskaan kuullutkaan mediaviestinnästä tai ainakaan mediatiedote ei ollut hänelle millään tavalla tuttu asia. Katselimme vieressä istujien kanssa toisiamme aika epäuskoisina ja pyörittelimme silmiämme hämmästyneinä. Usko tämän kouluttajan asiantuntevuuteen sai melkoisen kolauksen, mutta olihan tilanne tietysti muuten aika ainutlaatuinen ja silmiä avaava.

Kiinnostava mediatiedote on medialle ruokaa, ei mikään koukkukokoelma

Mainosmiehen käyttämä kalastusvertaus voisi olla muuten aika osuva, mutta kuinka moni journalisti mahtaisi oikeasti tykätä siitä, että häntä huijattaisiin säännöllisesti ja roikotettaisiin siimanjatkona tuon tuostakin? Catch and Release Fishing, eli pyydä ja päästä vapaaksi? Jos kalastusvertausta kuitenkin halutaan vielä käyttää, niin toimivaa mediaviestintää voisi paremmin kuvailla journalistiahvenien ruokkimiseksi. Ja senkin on tapahduttava vain hyvin hellien pehmokoukkujen välityksellä.

Aivan selvää on, että vanhan ajan vieheillä tai sapuskoilla ei mediaa enää hurmata. Hernekeiton sijaan on syytä tarjota sushia ja nyhtökauraa.

Niinpä moderniin mediatiedotteeseen tarvitaan nykyään vähintäänkin

  • parempia otsikoita
  • kiinnostavampia sisältöjä (tekstit, kuvat, grafiikat)
  • täsmäkohdistetumpaa tiedotteiden jakelua.