Tehokas tiedote on juuri niin toimiva ja vakuuttava, kuin sen sisältökin on. Kiinnostava otsikko, sitä vastustamattoman hyvin tukeva ingressi sekä paljon kiinnostavaa tietosisältöä pursuava leipäteksti ovat esimerkillisen tiedotteen perusrakenteita. Lopullisen viimeistelyn kruunaa laadukas oheissisältö: pysäyttävät kuvat, videot, infografiikat ja linkit muualle nettiin. Tällaisesta tiedotteesta myös journalistit tykkäävät. Ehkä jopa pysäyttäväksi tarkoitetun artikkelikuvamme poliisitkin. Lataa toimiva tiedotepohja itsellesi artikkelin lopusta.

Media tarvitsee tiedotteita. Truen tekemän haastattelututkimuksen perusteella journalistit haluavat saada sähköposteihinsa sellaisia tiedotteita, joissa tärkeimmät asiat on tiivistetty tiedotteen otsikkoon ja ingressiin. Eniten journalisteja ärsyttävät sellaiset tiedotteet, jotka sisältävät superlatiiveja, mainostekstiä ja joissa yritetään tietoisesti johdattaa mediaa harhaan.

Mediatiedote on edelleen hyvin toimiva tapa saada organisaation viesti näkyviin ja kuuluviin mediassa. Medioiden omat resurssit pienenevät jatkuvasti, joten hyvin tehdylle tiedotteelle on aina kysyntää.

Näistä ainesosista leivot toimivan ja tehokkaan mediatiedotteen:

1. Kiinnostava otsikko

  • Tiivistä tiedotteen sisältö noin viiteen sanaan
  • Otsikkoon mukaan kaikki tiedotteen olennaisimmat avainsanat
  • Ei klikki-otsikoita (niistä ei tykkää kukaan…)

2. Lukemaan houkutteleva ingressi

  • Hyvä ingressi on runsaasti asiasisältöä tarjoava tiedotteen ensimmäinen kappale otsikon jälkeen
  • Ingressin on tuettava tiedotteen otsikkoa, jolloin otsikon ja ingressin lukija tietää jo kaiken olennaisimman sisällön tiedotteesta
  • Älä myy ingressissä (tai tiedotteessa ylipäätänsä) mitään vaan kerro aina kiinnostava uutinen / uutisia

3. Runsaasti tietoja tarjoava leipäteksti

  • Asiallista tekstiä
  • Yksinkertaisia lauseita
  • Ei kirjoitusvirheitä
  • Ei kielioppivirheitä
  • Mukaan suoria lainauksia aiheen asiantuntijoilta (”…, toteaa professori Virtanen…”)

4. Tiedotteen aihetta syventävät oheissisällöt

  • Kuvia
  • Videoita
  • Infografiikoita
  • Linkkejä nettiin ja someen
  • Lisätietojen antajien ihan oikeasti toimivat yhteystiedot

Tehokas tiedote lähetetään oikeisiin osoitteisiin

Kun vielä lähetät tiedotteesi sähköpostilla oikeille medioille ja oikeisiin osoitteisiin, jaat sen somessa kiinnostavalla tavalla eri palveluissa ja analysoit tiedotteen läpimenon mediassa, olet tehnyt jo paljon hyödyllisiä asioita mediasuhteidesi eteen. Jos ensimmäinen tiedotteesi ei heti olekaan hitti, niin ei pidä luovuttaa. Kokeilemalla eri tapoja löydät kyllä oman tyylisi, joka lopulta vakuuttaa myös yhteisöllesi tärkeän median.

Lataa tästä tiedotepohja itsellesi
Tiedoksi – Dokumentti sijaitsee Google Docs -palvelussa. Voit tallentaa pohjan itsellesi valitsemalla Google Docsin valikosta: tiedosto > tallenna muodossa