Sisältömarkkinointi on kuollut. Näin julistaa tällä hetkellä myös moni markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Samaan aikaan hän kuitenkin päivittää someaan, kirjoittaa artikkeliaan ja suunnittelee videonsa sisältöä. Sanana “sisältömarkkinointi” alkaa olla kohta yhtä kaluttu kuin koiran pureskelema vanha tohveli. Mutta niin se vaan edelleen toimii käytännössä. Miksi?

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tarjota asiakkaillesi ja sidosryhmillesi kiinnostavia ja hyödyllisiä tietoja. Siinä samalla osoitat olevasi oman alasi asiantuntija, jolloin voit tarjota heille myös tuotteitasi, palvelujasi ja osaamistasi.

Kuulostaahaan se vähän juonikkaalta, myönnetään. Salailu, vedätys ja huijaus eivät kuitenkaan oikeasti kuulu sisältömarkkinointiin ollenkaan. Ainoa toimiva periaate on avoimuus. Sisällön kiinnostavuudesta ei saa yhtään tinkiä. Kerran huijatuksi tullut asiakkaasi ei nimittäin koskaan palaa takaisin.

“Kill your non-digital-darlings…”

Sisältömarkkinoinnin perinteisin muoto ovat painetut asiakaslehdet. Niiden avulla yritykset ovat jakaneet jo vuosikymmenten ajan tietoa omista tuotteistaan ja palveluistaan asiakkailleen.

Onko perinteinen sisältömarkkinointi jo kuollut? Tappaako digitalisaatio sekä vanhoja että uusia markkinointikikkoja niin talossa kuin puutarhassa? Perinteinen sisältömarkkinointi on heikossa hapessa. Printin ohi ovat pyyhkäisemässä kaikki sähköiset sisältömarkkinoinnin kanavat. Niiden etuna ovat matalat aloituskustannukset, helppo jakelu ja erinomainen mitattavuus. Jatkuvasti päivittyvät verkkosivut, säännölliset uutiskirjeet, tunteita herättävät nettivideot, hyödylliset artikkelit ja kiinnostavan tiedon jakaminen somepalveluissa ovat todistetusti hyvin toimivia ja myös helposti käyttöönotettavia sisältömarkkinoinnin muotoja.

Sisältömarkkinointi on kuollut ilman hyvää sunnittelua

Sisältömarkkinoinnin on uudistuttava jatkuvasti, sillä uusia kanavia ja palveluja syntyy koko ajan lisää. Missä sinun asiakkaasi ja sidosryhmäsi lymyilevät, siellä pitäisi sinunkin olla kiinnostavien sisältöjesi kanssa. Kanavan ja palvelun lisäksi myös sisällön muodolla, määrällä ja laadulla on merkitystä. Yksi tykkää tekstistä, toinen kuvista ja kolmas taas videoista.

Rautainen sisältö ei synny itsestään. Kiinnostavaa sisältöä voit tuottaa vain silloin, kun tiedät, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita. Siksi sisältömarkkinoinnissa on olennaista jatkuva mittaaminen, seuranta ja palautteeseen reagointi. Mikä mittausten mukaan toimii ja mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita, sitä sisältöä sinun kannattaa tuottaa. Mikä taas ei toimi, se kannattaa unohtaa mahdollisimman nopeasti.

Ei kaikkea eikä ainakaan kaikkea kaikille

Perinteisessä mainonnassa ostetaan omalle asialle näkyvyyttä mediassa. Markkinoinnin kustannukset ovat silloin hyvin korkeita. Hinta on suuri, mutta toisaalta saavutettavan yleisön määräkin on hyvin suuri.

Sisältömarkkinoinnissa lähtökustannukset ovat pienet ja kohdistaminen helpompaa: välitetään tietoa ja kiinnostavaa sisältöä vain niille henkilöille, jotka luultavasti ovat asiasta kiinnostuneita. Ei tuputeta omaa viestiä aivan väkisin kaikelle kansalle tai koko universumille.

Pliis, erota sisältö ja markkinointi selvästi toisistaan

Kuten journalismissa, myös sisältömarkkinoinnissa on olennaista kiinnostavan sisällön ja suoran markkinoinnin erottaminen toisistaan. Ihmiset eivät halua lukea mainoksia ja tulla vedätetyiksi piilotetulla tai salakähmäisellä markkinoinnilla. Siksi en itse tykkää yhtään joidenkin sisältömarkkinoiden tavasta ujuttaa tekstin sekaan mainoslinkkejä, joiden kautta porukka sitten mainostajan uskomuksen mukaisesti intoutuu rynnistämään lompakko levällään jonkin tuotteen tai palvelun sivulle. Lukija saattaa mennä halpaan kerran, mutta meneekö enää toista kertaa?

Jos tekstissä mainitaan sen sijaan selvästi, että “tämän artikkelin kirjoittaja vastaa yhdessä Marja Nousiaisen ja Sampo Leinon kanssa 7.2.2018 järjestettävästä Tee kiinnostavaa sisältömarkkinointia -koulutuksesta”, niin se on hyvin avoin ja selvä tapa tehdä sisältömarkkinointia.

Kenenkään ei ainakaan pitäisi kauheasti yllättyä, mille sivulle päätyy, kun tuota yllä olevaa linkkiä klikkaa. Ja jos koulutus ei kiinnosta, niin linkkiä ei ole mikään pakko klikata. Artikkelin muu sisältö on siitä riippumatta maksutta käytössäsi.