Särmikäs sisältömarkkinointi herättää huomiota ja intohimoja, mutta tarjoaa myös käytännön hyötyjä. Monien mielestä vain sellainen sisältömarkkinointi toimii, joka myös suututtaa osan vastaanottajista. Kaikkia ihmisiä kun ei voi millään aina miellyttää. – Ei ainakaan somessa, huokaisee visuaalisen sisältömarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino.

Harvalla yrityksellä tai yhteisöllä on varaa ärsyttää asiakkaitaan tai kohderyhmiään aivan tieten tahtoen. Taistelu asiakkaiden huomiosta vaatii kuitenkin nykyisin räväkkyyttä ja särmää, joka ei kaikkia miellytä. Tasapaksulla ja turvallisella perusmarkkinoinnilla ei enää saa asiakkaiden huomiota, joten riskejä on jo lähes pakko ottaa.

– Käytä huumoria ja kävele veitsen terällä – tai ainakin lähellä sitä. Mutta älä putoa terän päältä ja tee itsestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi täyttä narria, varoittaa Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:sta.

– Parempi on kuitenkin ottaa somessa ja muussa sisältömarkkinoinnissa hallittuja riskejä kuin tyytyä tuttuun, turvalliseen ja mitäänsanomattomaan markkinointiin. Tylsyys on melko riskitöntä, mutta samalla myös hyvin tehotonta, muistuttaa Leino.

Sampo Leino esiintyy Tee kiinnostavaa sisältömarkkinointia -koulutuksessa Helsingissä 7.2.2018 ja tarjoaa siellä enemmän käytännön vinkkejä kuvien, videoiden ja grafiikoiden hyödyntämisestä sisältömarkkinoinnissa.

Mielensäpahoittajien luvattu maa

Suuttuminen ja mielensäpahoittaminen ovat keskeinen osa ihmiskunnan perusluontoa. Suomalaisia pidetään alan maailmanmestareina. Niinpä sisältömarkkinointikin ymmärretään meillä usein aivan tahallisesti väärin, jotta mielensäpahoittaja voi oikein kaikella antaumuksella rypeä omassa pahassa olossaan. Somepalvelut korostavat asetelmaa, kun ihmiset elävät siellä omissa mielipidekuplissaan.

– Sisältömarkkinointia on hyvin helppoa arvostella. Ja valitettavan usein siihen on kyllä syytäkin. Ei ole mietitty asioita huolellisesti vaan on vain lähdetty soitellen sotaan, myöntää siviilipalvelusmies Leino.

– Sisältömarkkinoinnin tekijöiltä ei vaadita juurikaan mitään virallisia tutkintoja, joten sitä tehdään yrityksissä hyvin kirjavilla pohjataidoilla. Silloin onnistutaan pahimmassa tapauksessa suututtamaan suuri osa potentiaalista asiakkaista, vaikka hurskaana tavoitteena olisi vain tehdä hieman räväkkäämpää markkinointia, toteaa Leino.

Särmikäs sisältömarkkinointi onnistuu ilmaisohjelmistoillakin

Nuoruudessaan Afrikassa asunut ja amerikkalaisen vaimon kanssa naimisissa oleva Leino ei ole koskaan kokenut suomeksi tapahtuvaa kirjallista ilmaisua omakseen. Sen sijaan valokuvat ja videot ovat aina olleet Leinon sielunelämää lähellä. Nykyisin alkaakin olla hyvin vaikeaa löytää markkinointisisältöä, johon ei liittyisi joko kuvia, videoita tai grafiikoita. Parhaassa tapauksessa kaikkia kolmea.

– Kuvien ja videoiden avulla on helpompi välittää tunteita ihmisille. Kameroita on kaikkialla ja kaikilla, joten tekniikan puute ei ole videoiden, kuvien tai grafiikoiden käytön esteenä. Myös erilaiset editointiohjelmistot ovat kaikkien saatavissa. Kaikesta ei tarvitse maksaa ja itse olen suositellut asiakkaitammekin kokeilemaan esimerkiksi kuvankäsittelyyn PIXLRiä tai videoiden leikkaamiseen DaVinci Resolvea, vinkkaa Leino.