Kiinnostava somesisältö, mitä se on? Ainakaan sitä eivät ole yritysten toisilleen kirjoittamat lausunnot tai otteet virastojen puisevista juhlapuheista. Yritys ja yhteisö voivat olla somessa, mutta oikeastaan vain oman henkilöstönsä välityksellä. Yrityksien sijaan muita somelaisia – siis ihmisiä – kiinnostavat yrityksissä ja yhteisöissä työskentelevät henkilöt – ihmiset. Ja tietysti myös kissat ja koirat. Kuka teillä somettaa, kenelle ja miksi? Mikä toimii somessa ja mikä ei?

Monessa yrityksessä ja yhteisössä mietitään, minkälainen somesisältö kiinnostaa muita yrityksiä ja yhteisöjä.

– Siis tuota noin, yrityksethän eivät ole somessa – eli ne eivät kiinnostu siellä mistään, vaan ihmiset. Jos sisältöjä lähtee tekemään yritystä houkutellakseen, pieleen menee, varoittaa someasiantuntija Marja Nousiainen.

Somessa sisältöjä kannattaa miettiä yrityksen asiakkaiden ja potentiaalien asiakkaiden ongelmien kautta. Ihmiseltä ihmiselle.

– Kiinnostava somesisältö on hyödyllistä, viihdyttävää ja ajankohtaista. Huippusisältö on mietitty ihanneasiakkaan tai ostajapersoonan pelkojen, rakkauksien ja muiden tunteita herättävien asioiden kautta, jatkaa Nousiainen.

Marja Nousiainen on yksi kouluttajista Tee kiinnostavaa sisältömarkkinointia -koulutuksessa, joka järjestetään Helsingissä 7.2.2018.

Kiinnostava somesisältö vaihtelee

Hyvä, kannattaa siis viestiä ensisijaisesti ihmisille eikä yrityksille. Mikä somepalvelu on Nousiaisen mielestä paras paikka bisneksen tekemiseen?

– Ei ole yhtä somea, joka olisi ylivoimainen bisneksen tekemiseen. Parhaus mitataan siinä, mitä tavoitellaan. Onko se lisää myyntiä, parempi mielikuva – esimerkiksi työnantajamielikuva rekrytointiin tai yrityksen arvojen näkyväksi tekeminen, sanoo Nousiainen.

Paras somepalvelu on se, jossa omat asiakkaat jo viettävät aikaa. Kiinnostava sisältö somessa on räätälöitävä erilaisiin palveluihin sopivaksi.

– Jotkut saavat hienoja tuloksia Facebookista, toiset Linkedinistä, kolmannet Instagramista. Isot massat kuluttajabisneksen tekoon ovat Facebookissa, listaa Nousiainen.

Määrittele ostajapersoona ja kohdista viestisi hänelle

Somea käytetään monien muiden kanavien rinnalla myös tuotelanseerauksiin. Mistä someguru Nousiainen lähtisi liikkeelle esimerkiksi hyvinvointiin liittyvän tuotteen tai palvelun somelanseerauksessa?

– Kirkastaisin brändin vision ja määrittelisin ostajapersoonan mahdollisimman hyvin. Alkaisin tehdä sellaista sisältöä, joka puhuttelee juuri sitä ostajapersoonaa, vinkkaa Nousiainen.

Hänen mukaansa on hyvä muistaa, että ostajapersoona voi olla lähes missä vain some-kanavassa Instasta, Facebookin ja Linkedinin kautta Youtubeen.

– Tuottaisin myös tarinoita onnistujista sekä “ennen ja jälkeen” –kuvia ja tarinoita. Tarjoaisin kaikkia sellaisia sisältöjä, mihin ihmiset voivat helposti samaistua.