Journalisti toivoo, että tiedottaja-markkinoija osaisi asettaa itsensä journalistin asemaan: selvitä sinulle tärkeiden medioiden uutiskriteerit ja niissä työskentelevien toimittajien tarpeet. Ilta-Sanomien Marko Lempinen synnyttää juttunsa usein aivan itse, mutta osa juttuideoista tulee myös yrityksiltä ja yhteisöiltä.

Tiedottajan ja markkinoijan on aina hyvä tietää, kuinka mediat ja journalistit keksivät aiheensa. Maailmassa on vähän ilmaisia lounaita eikä juttujen aiheitakaan yleensä sada aivan valmiina taivaasta. Ilta-Sanomien Marko Lempinen kehittää juttuaiheensa monella eri tavalla.

– Juttuideointi on monenlainen keitos. Osan jutuista ideoin itse, osa tulee pomoilta, jotkut puolestaan erilaisilta yhteisöiltä sekä niihin liittyviltä kontakteilta. Jonkun verran aiheista tulee yrityksiltäkin, kertoo Lempinen.

– Kun idea jutusta syntyy, sen jälkeen pitää aina pohtia tarkasti sitä, miksi tämä juttu pitäisi tehdä. Mitkä ovat sen pointit? Mihin sen ehdottomasti pitää vastata? Mikä on sen viesti? Mikä olisi sen paras jäsennystapa?

Juttuidean jälkeen alkaa Lempisen duunissa materiaalin keräys, siis haastattelut ja muun datan kerääminen.

– Kun aineisto tuntuu olevan kasassa, sen jälkeen teen vielä tiukan jäsennyksen. Sitten vaan kirjoittamaan…

Ilta-Sanomien Marko Lempinen on yksi ”Tehokas mediaviestintä 2018” -koulutuksen luennoitsijoista.

Journalisti toivoo sinulta hyvin valmisteltua ehdotusta

On olemassa tiettyjä sääntöjä siitä, koska mediaan kannattaa olla yhteyksissä ja koska ei. Maanantaiaamu ei esimerkiksi ole yleensä hyvä ajankohta, kun melkein joka toimituksessa istutaan silloin palaverissa pohtimassa loppuviikon agendaa. Lempisen mielestä paljon yhteydenottotapaa tai -aikaa tärkeämpää on se, että yrityksellä on medialle jokin hyvä idea tarjolla.

– Yhteydenottotapa ei yleisesti ottaen ratkaise sitä, syntyykö jonkun vinkin perusteella juttu vai ei. Oleellista on se, miten hyvin viesti on valmistettu toimittajaa varten, sanoo Lempinen.

Puhelin on paras, meili seuraava

– Jos pystyt asettumaan hetkeksi toimittajan asemaan ja kertomaan tälle heti yhteydenoton alussa edes yhden kiinnostavan pointin, kiinnostuvat pätevät toimittajat kyllä useimmiten ainakin tutkimaan asiaa lisää, uskoo Lampinen.

Puhelin on Lempisestä paras yhteydenottotapa, mutta myös hyvä meili toimii hänen mielestään tehokkaasti.

(Artikkeli on alunperin julkaistu 4.1.2018. Sitä on viimeksi muutettu 9.1.2018)