Markkinointiviestintäpiireissä kiertää sinnikäs huhu: LinkedInissä ei voi mainostaa muuten kuin Fonectan kautta. Väite ei pidä paikkaansa. LinkedIn-markkinointi onnistuu meiltä kaikilta. Lue, kuinka MASSIVE Helsingin Anton aloitti LinkedIn-markkinoinnin käytännössä.

LinkedIn ja Fonecta tekivät keväällä 2016 yhteistyösopimuksen, joka teki Kauppalehden artikkelin mukaan “Fonectasta amerikkalaispalvelun ainoan mainosmyyjän Suomessa”. Näin varmasti tapahtuikin, mutta siitä huolimatta mainosten ostaminen LinkedInistä on edelleen mahdollista kaikille suomalaisille ilman Fonectaakin.

– Kun aloitin LinkedIn-markkinoinnin, törmäsin kyllä ongelmiin. Ensimmäinen mainoskampanjani keskeytettiin ja LinkedInin lähettämä automaattiviesti sanoi syyn olevan mainoksen kohdeyleisön kielen sekä mainostekstin kielen välisessä ristiriidassa. Mistään mainosmyynnin yhteistyösopimuksista ei ollut mitään mainintaa, kertoo somemarkkinoinnin asiantuntija Anton Valle MASSIVE Helsinki Oy:stä.

LinkedIn-mainoskampanjalle on aluksi valittava “Target audience language”, eli kohdeyleisön kieli. Suomenkieli ei ole näiden vaihtoehtokielien joukossa.

-No, minä valitsin kylmästi kohdekieleksi englannin, vaikka teinkin kampanjani suomeksi. Tästä syystä kampanjani ilmeisesti kertaalleen keskeytettiin. Asia kuitenkin selvisi nopeasti, kun otin yhteyttä LinkedIniin. Sen jälkeen mitään ongelmia ei ole enää ollut, jatkaa Valle.

“Ota ongelmatilanteessa yhteyttä Linkkarin tukeen”

Itse toteutettu suomenkielinen mainonta onnistuu siis todistetusti LinkedInissä. Vallen mukaan markkinoijan on syytä kuitenkin varautua siihen, että LinkedInin algoritmi saattaa keskeyttää ensimmäisen kampanjasi.

– Siinä vaiheessa kannattaa vain ottaa suoraan yhteyttä Linkkarin tukeen, jolloin homma oman kokemukseni mukaan selviää nopeasti. Tämän mahdollisen viiveen takia en suosittele aloittamaan ensimmäistä kampanjaa kovassa kiireessä, Valle vinkkaa.

LinkedInistä etsitään töitä, ei viihdettä

Somepalvelut eroavat toisistaan yleisöiltään ja käyttötarkoituksiltaan. Kaikkia kohderyhmiä ei saa kiinni kaikista palveluista. LinkedIn-markkinoinnissakin kannattaa keskittyä palvelun erityisiin vahvuuksiin.

– LinkedIn-markkinointi sopii erityisen hyvin rekrymarkkinointiin tai ylipäätänsä työelämän edistämiseen liittyvien asioiden markkinointiin. LinkedIn on paikka, jonne ihmiset ovat tulleet joko etsimään töitä, pysymään perässä työhön liittyvästä kehityksestä tai verkostoitumaan, muistuttaa Valle.

– Kissavideot ja muut työpäivän pitkästymisen torjuntaan liittyvät korvikkeet löytyvät puolestaan Facebookista. Siksi Facebookin sisällöt tai mainoskampanjat eivät toimi hyvin tai sellaisinaan LinkedInissä.