Mainos LinkedInissä on hyvä sijoitus, jos asiakkaasikin käyttävät LinkedIniä. Mitä mainostaminen LinkedInissä maksaa? Miten LinkedIn-mainonnan kanssa pääsee alkuun?

Joskus tuntuu, että mainos LinkedInissä on kuin se kuuluisa pieru Saharassa. Kuka sitä huomaa? Yksittäistä mainosta ei moni huomaakaan, mutta oikealla kohdistamisella, riittävän monilla eri mainosvaihtoehdoilla ja toistoilla vaikutus on parempi.

– LinkedIn hinnoittelee mainoksensa joko CPC (cost per click) tai CPM (cost per milli) -perusteisesti. Kohdistaminen ja valittu yleisö vaikuttavat eniten mainonnan hintaan. Jos kohdistaa mainoksensa erittäin paljon kilpailulle kohderyhmälle, kuten vaikka helsinkiläiset toimitusjohtajat, maksaa se sinulle lähes varmasti maltaita, selventää LinkedIn-markkinoinnin asiantuntija Anton Valle MASSIVE Helsinki Oy:stä.

Mainos LinkedInissä kympillä? Ei kannata…

Ikuisuuskysymys kaikessa markkinoinnissa on, kuinka suuri budjetti tarvitaan, jotta tuloksia syntyisi. Yhtä ja selvää vastausta ei ole saatavissa. Ei edes LinkedInin suhteen.

– On ihan selvä juttu, että kympillä tai 50 eurolla ei LinkedIn-markkinoinnissa vielä pitkälle pötkitä. Eikä kyllä satasellakaan. Ne ovat sellaisia summia, joilla voit kuitenkin jo vähän testata mainontasi tehoa. Hyvin pienillä summilla analyysikin jää kyllä yleensä liian pintapuoliseksi, varoittaa Valle.

– Jos jotain pitää summista sanoa, niin useita satoja euroja täytyy tehokkaaseen LinkedIn-markkinointiin varata aivan minimissään. Mikä sitten on mainosbudjetin yläraja, se pitää jokaisen markkinoinnin tekijän suhteuttaa odotettavissa olevaan tuottoon, jatkaa Valle.

Mainos LinkedInissä – mistä liikkeelle?

Ensimmäisen mainoksen tekeminen on aina vaikeinta, vaikkei LinkedInin mainostyökalu mitenkään mahdottoman hankala olekaan. Muiden palvelujen mainostyökaluja käyttänyt henkilö pääsee nopeasti sisään LinkedInin mainosmaailmaan.

– Linkedinin Text Ads -mainostuote sopii parhaiten aloittelijalle. Se on helppo rakentaa ja on kuitenkin melko monipuolinen. Text Ads -mainokset esiintyvät palvelussa jopa neljässä eri muodossa automaattisesti, vinkkaa Valle.

Kannattaa varautua myös odottamaan jonkin aikaa, ennen kuin LinkedIn on hyväksynyt ensimmäiset mainoksesi.

– Hyväksynnän saamiseen saattaa joskus kulua jopa pari päivää. Viime hetken kiireellistä kampanjointia ei siis kannata aloittaa LinkedInissä. Tästä minulla on omakohtaisiakin kokemuksia erään tilaisuuden markkinoinnin kanssa. Taisimme saada LinkedInin jahkailun takia ekan mainoksen pyörimään vasta samana aamuna, kun tilaisuus järjestettiin, muistelee Valle.