Liikkuva grafiikka on tullut keskeiseksi osaksi markkinointia ja viestintää. Tarina ja sisältö ovat edelleen kunkkuja, mutta myös kerrontatavalla on entistä enemmän väliä. Animaatiot, tehosteet, 2D ja 3D -grafiikat tekevät markkinointiviestinnästä aikaisempaa vaikuttavampaa. Voiko niitä jo nyt hyödyntää kuka tahansa?

Markkinoinnin perustarkoitus on tunnekokemuksen ja vaikuttavuuden aikaansaaminen. Viestinnässä olennaisinta on viestin perillemeno ja vaikuttavuus. Animaatioilla ja tehosteilla voidaan People Group Academyn (PGA) Janne Korhosen mukaan voimistaa merkittävästi näitä molempia.

– Toteutuksilla ei periaatteessa ole rajoituksia. Mahdollisia ovat hyvinkin luovat ja abstraktit toteutukset, mikäli osaaminen sekä toteutukseen tarvittavat resurssit sen sallivat. Nopea erottautuminen informaatio- ja markkinointiviestien monikanavaisessa tulvassa on välttämätöntä, tähän tarvitaan nopeaa huomioarvon synnyttämistä ja vaikuttavuutta, toteaa toimitusjohtaja Korhonen.

– Animaatiot ja tehosteet toimivat tässä hyvin esimerkiksi kuviin verrattuna. Lisäksi kovaa vauhtia tulossa olevat lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden toteutukset perustuvat hyvin pitkälti animaatiotuotantoihin. Animaatiot ovat lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden sisältöä ja mikään ei toimi ilman sisältöä, muistuttaa Korhonen.

Esimerkki parhaillaan leffateattereissa pyörivästä suomalaisesta mainoksesta, jossa mukana tehosteita, animaatioita monesta eri lajityypistä sekä 3D–grafiikkaa.

Liikkuva grafiikka on kaikkien ulottuvilla

Liikkuvasta grafiikasta tulee monelle mieleen peliteollisuus ja massiiviset Hollywood-tuotannot. Tekniikka kuitenkin kehittyy ja suuri osa liikkuvan grafiikan mahdollisuuksista on jo nyt myös meidän muiden ulottuvilla. Viimeisimmän tekniikan hyödyntämisen taito ja graafinen osaaminen vain puuttuvat vielä monelta.

– Jotta osaa tuottaa originaalia ja oman kädenjäljen näköistä sisältöä, edellyttää se hyvin syvällistä ammattitaitoa. Sama tilanne siis, kuin missä tahansa muussa visuaalisessa tuotannossa. Esimerkiksi kuvankäsittelyssä, perusgrafiikassa tai videoeditoinnissa, kertoo kouluttaja Teemu Tiitinen PGA:sta.

Yksittäisistä mallipohjista laajojen kokonaisuuksien hallintaan

Jokainen meistä voi lähteä liikkeelle hyödyntämällä eri ohjelmistojen ja palveluntarjoajien valmiita malleja tai toteutuspohjia. Mutta kun halu ja tarve kasvaa, ja halutaan luoda omaa tarinaa ja syvällistä tunnetta, edellytetään yksittäisen ohjelman osaamisen lisäksi eri ohjelmistojen yhteiskäytöllistä hallintaa.

– Monilla ohjelmistoilla voi tehdä ja toteuttaa niin tehosteita, yksinkertaisia animaatioita kuin moniulotteisia 3D-grafiikkatuotantojakin. Mitä moniulotteisemman grafiikan toteutukseen mennään, niin sitä harvemmat ohjelmat siihen pystyvät. Yleisimmät tarvittavat ohjelmistot animaatiotuotantokokonaisuudessa ovat muun muassa Photoshop, After Effects, Animate, Premiere, 3DS Max, Blender (avoimen lähdekoodin ilmainen 3D–ohjelmisto) ja Audition, listaa Tiitinen.

– Mielenkiintoista on myös nähdä, yleistyvätkö Adoben 3D–ohjelmistojen – Fusen, Mixamon ja Fenixin – käyttö ammattilaisten keskuudessa.