Design thinking on tärkeä työkalu, joka toimii tehokkaasti kaikessa modernissa bisneksessä. Se on sitä myös markkinoinnissa ja viestinnässä, jossa tarvitaan jatkuvasti uusia ja luovia ratkaisuja erilaisiin sisällöllisiin ja teknisiin ongelmiin.

Design thinking on viestijälle ja markkinoijalle sekä hyödyllinen ajattelutapa että kokoelma työkaluja. Niiden avulla hän kykenee löytämään uusia, erilaisia ja luovia ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin.

– Design thinking korostaa palvelun käyttäjää, eli tässä tapauksessa viestin vastaanottajaa. Mitä paremmin kykenemme ymmärtämään vastaanottajan tarpeita, asenteita ja odotuksia, sitä tehokkaammin osaamme mukauttaa viestiämme ja synnyttää vastaanottajassa toivotunlaisia reaktioita, tiivistää design thinkingin keskeisimmän olemuksen asiantuntija Aku Varamäki.

Design thinking tuo oivalluksia ja ratkaisuja

Työelämä on jatkuvan muutoksen keskellä. Uusia työskentelytapoja syntyy koko ajan ja markkinointiviestijän tekijällä on täysi työ sinnitellä muutoksessa mukana. Kuinka paljon design thinking myllertää markkinoijan ja viestinnän ammattilaisen työpäivän rutiineja?

– Kaikkea ei tarvitse laittaa uusiksi, mutta design thinking tuo sinulle uusia oivalluksia oman työn tekemiseen, ja keksit miten asioita tehdään paremmin. Se auttaa tunnistamaan ratkottavia ongelmia ja alat huomaamaan, miten moneen ärsyttävään asiaan on itse asiassa olemassa ratkaisu, joka on täysin omissa käsissämme, jatkaa Varamäki.

Jos oma pomosi ei ole vielä omaksunut design thinkingiä, voi hänen taivuttelemiseen mennä hetki aikaa. Varamäki uskoo kuitenkin, että paremmin muotoiltu viestintä ja markkinointi vakuuttavat lopulta pomonkin. Saattaa myös olla, että pomo on jo valmis muutoksiin, mutta muu organisaatio haraa vielä vastaan.

– Kaikkia kiinnostaa varmasti asiakkaiden ja muiden sidosryhmien aiempaa parempi ymmärtäminen, luova ajattelu ja kyky viedä hyvät idea maaliin asti. Näistä syntyy arvo asiakkaalle ja näihin design thinking tarjoaa loistavia työkaluja, sanoo Varamäki.

Älä ole ajopuu vaan ota kuskin paikka työelämässä

Varamäki uskoo, että design thinking tuo kaikenlaisille toimialoille ja kaikenlaisiin työtehtäviin hyödyllisiä työkaluja. Sen avulla pärjää paremmin nykyaikaisessa jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Kun kaikki muuttuu jatkuvasti, on tässä eräs työkalu, jolla voi pysyä jatkuvassa muutoksessa kuskin paikalla.

– Kun haluat seurata alan gruruja, suosittelen sinulle ainakin Stanfordin yliopiston d schoolia. Se on design thinkingin koti. Samoin hyvä seurattava on @ideo. Podcasteista Design Review ja laajemmin työn murrosta käsittelevä kotimainen Steal my job, vinkkaa Varamäki.