Ansaittu media on uskottavinta julkisuutta organisaatiollesi. Journalistin näppäimistön maagisella kosketuksella kiiltävän hopeinen tiedotetarinasi muuttuu parhaimmillaan aivan silkaksi kullaksi. Siksi hyvä tiedote on edelleen yksi parhaista lääkkeistä, jos taudin nimi on “haluan saada näkyvyyttä mediassa, mutta en tiedä miten se tapahtuu”.

Ansaittu media on se osa julkisuutta, jossa journalistinen media kertoo toimitetuissa sisällöissään organisaatiosi asioista. Ostettu media tarkoittaa puolestaan sitä osaa julkisuuden valokeilasta, jonka olet kovalla rahalla ostanut itsellesi mainostilana mediasta. Omistettu media on puolestaan omassa hallinnassasi oleva osa julkisuutta, joka käsittää mm. omat verkkosivusi, uutiskirjeesi ja some-näkyvyytesi. Sen sisällöstä päätät kokonaan itse ilman ulkopuolisia portivartijoita.

Tiedote on sekä medialle että tiedottajille kaikista tutuin tapa, jolla voit saada viestisi kuulumaan toimitetussa mediassa. Hyvä tiedote – mediatiedote / lehdistötiedote – kertoo kiinnostavan ja merkittävän uutisen selkeässä muodossa. Tiedote ei ole koskaan “ehkä”. Tiedotteessa sisältö on aina totta, termit ovat varmasti oikein eikä numero- tai asiavirheitä sallita. Copy-paste -maailmassa sinun tekemäsi nolo virhe saattaa löytyä lopulta myös mediasta aivan sellaisenaan. Virheet syövät toisaalta median uskottavuutta ja samalla ne rapauttavat sinun mainettasi luotettavana median tiedontarjoajana.

Ansaittu media vai valemedia?

Erilaiset valemediat ovat syöneet median uskottavuutta viime vuosina. Samalla oikean laatumedian arvo on toisaalta noussut uusiin ulottuvuuksiin. Juuri tämä laatumedia on erityisen kiinnostunut hyvistä tiedotteista ja luotettavista sisällöistä.

Valemediatkin saattavat käyttää tiedotteitasi, mutta kuinka suuri osa potentiaalisista asiakkaistasi seuraa valemedioita? Aika harva, toivottavasti. Jos niin käy, niin en suosittelisi kovaan ääneen huutelemaan sitä suurena saavutuksena. Tiedotteestasi tehty uutinen surullisen kuuluisassa MV-lehdessä ei ole kovin kummoinen meriitti.

Mikäli valemediat kiinnostavat sinua enemmänkin, niin Johanna Vehkoo esittelee Ylen Valheenpaljastaja-sarjassa erilaisia valemedoiden huijaustapoja sekä meiltä että muualta.

Miksi medianäkyvyys on niin tärkeää?

Kun lahjomaton journalisti kertoo laatumediassa asioita sinun organisaatiostasi, pitävät asiakkaasi näitä tietoja paljon luotettavampina kuin sinun itse maksamiasi mainoksia tai omia somepostauksia. Oma kehu tunnetusti “haisee…” Journalistiseen mediaan liittyvät olennaisesti kriittisyys ja Journalistin ohjeet. Niinpä mediamankelin läpikäynyt tieto on selvästi luotettavampaa kuin jonkun muun kertoma tarina.

No, ehkä isän ja äidin uskottavuus on sentään vielä korkeammalla tasolla. Siis ainakin ennen angstista teini-ikää. Ehkä…