Markkinoinnin materiaalioikeudet ovat usein ongelmallisia. Siis mm. kuvien, videoiden ja äänien käyttäminen digimarkkinoinnissa: mistä tiedän minkälaiset käyttöoikeudet minulla on materiaaleihin? Yksityinen ihminen voi jakaa netissä sisältöjä ilman sen suurempia moraalipohdintoja. Yritykset ja organisaatiot eivät voi näin tehdä. Nettikuvien ja -videoiden markkinointikäyttö on usein erityisellä maininnalla kiellettyä tai ainakin maksullista.

Näet netissä hyvän kuvan, joka sopisi aivan loistavasti myös uuden tuotteesi tai palvelusi markkinointiin. Mitä teet?

– Asiakas on monesti pyytänyt minua käyttämään kuvaa, jonka hän on löytänyt netistä. Ennen sen käyttöä on kuvan käyttöoikeudet pakko selvittää. Kuvapankit kertovat omissa ehdoissaan, mihin käyttötarkoituksiin heidän kuviaan saa käyttää. Niiden käytössä tulee huomioida ainakin levitysmäärät, käyttötarkoitus ja käytettävät kanavat, kertoo digimarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:stä.

Jos kuvissa on mukana ihmisiä, saatetaan ehdoissa kieltää niiden käyttö sellaisessa yhteydessä, jossa ihminen näyttäytyy huonossa valossa.

– Aika ymmärrettävää. Rikolliseksi tai pervoksi meistä haluaa vain hyvin harva assosioitua, muistuttaa Leino.

Mitä lailliset markkinoinnin materiaalioikeudet / kuvat maksavat?

Kuvat on helppo ladata netistä ja ne mielletään myös maksuttomiksi. Kuinka paljon laillisten nettikuvien käyttö sitten maksaa?

– Maksut käyttöoikeuksista vaihtelevat muutamista euroista noin sataan euroon, palvelusta ja käyttötavasta riippuen. Videoklipit ovat lähtökohtaisesti kalliimpia. Ne voivat maksaa jopa muutamia satasia, riippuen käyttötavasta ja lähdemateriaalin laadusta, kertoo Leino.

Leino itse käyttää usein kuvalähteenä Shutterstock-palvelua. Adobe tarjoaa myös markkinoijille omaa palveluaan, joka yhdistää kuvahankinnan suoraan Photoshopiin. Maksuttomia markkinointikuvia voi löytää mm. Unsplash-palvelusta.

Hyödynnätkö videoita ”Fair Use”-periaatteen mukaisesti?

Näet Youtubessa videon, joka herättää sisäisen markkinoijasi. Voisiko osaa näkemästäsi videosta hyödyntää oman organisaation markkinoinnissa ja viestinnässä?

– Videoissa pätevät samat lainalaisuudet kuin kuvissakin. Tekijältä on aina saatava lupa videon käyttöön. Amerikassa on ”Fair Use” -laki, jonka nojalla lähdemateriaalia voi käyttää kritiikkien ja kommenttien kuvituksena. “Fair Use” on tällä hetkellä yksi kuumimmista keskustelun aiheista Youtube-maailmassa, sanoo Leino.

Minkä maan lakien mukaan toimitaan?

Youtube on amerikkalainen palvelu, johon sovelletaan USA:n lakeja. Suomessa meillä on puolestaan omat lakimme.

– “Fair use” ei sellaisenaan ole Suomessa voimassa, mutta samantapaisia oikeuksia on myös meillä. Markkinoinnin materiaalioikeudet ovatkin melkoinen juridinen sekamelska, huokaa Leino.

Wunderbaum-parodialla vankilaan?

Syyskuun alussa oli Talouselämässä kiinnostava artikkeli, jonka aiheena olivat mm. tekijänoikeuskysymykset ja markkinoinnin materiaalioikeudet. Jutussa mainittu suomalainen esimerkkitapaus oli Wunderbaum, johon kohdistuneesta parodiasta ei saksalainen oikeudenomistaja suuremmin innostunut.