Kun viime talvena kirjoitin virtuaalitodellisuudesta, olivat kuluttajalaitteet Oculus Rift, HTC Vive ja Playstation VR saapumassa joulumarkkinoille kovin lupauksin – kohta jokaisella perheellä olisi kotonaan tämä uusi ikkuna äärettömään mielikuvitusmaailmaan. Todistimmeko kuitenkaan oikeasti uuden median syntyä vai tuliko VR:stä pelkkä floppi? Onko kyseessä aivan oikeasti uusi varteenotettava media, ja miten uutta teknologiaa voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä?

Virtuaalitodellisuus on otettu vastaan varovaisesti mutta avosylin. Kesäkussa Verge raportoi että Sony oli myynyt yli miljoona laitetta koteihin. Käyttäjäkokemukset ja median raportit ovat olleet pääosin innokkaita ja positiivisia. Markkinoinnin kannalta käyttäjämäärät eivät ole päätähuimaavia. Facebook-tyylisen ”kaikki” suomalaiset kattavan massakampanjoinnin voi siis virtuaalitodellisuuden osalta vielä tällä hetkellä unohtaa.

Miksi markkinoijaa kiinnostaisi tämä marginaalimedia?

Markkinoijina haluamme, että yleisö vaikuttuu tarinastamme. Haluamme, että he tuntevat jotain. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa aivan uuden vaikuttamisen tason. Näen paljon yhtäläisyyksiä elokuvan ja virtuaalitodellisuuden synnyssä. Vuonna 1896 Lumièren veljekset esittivät mustavalkoelokuvan junasta, joka saapuu asemalle. Elävä kuva lähestyvästä junasta ällistytti yleisön, ja osa katsojista joutui jopa paniikin valtaan. Kun olen esittellyt virtuaalitodellisuutta markkinoinnin päättäjille, olen nähnyt samanlaisia primitiivireaktioita. Kikatusta ja kiljumista, lasit lentävät kesken kaiken päästä ja posket punottaen fiilistellään, että olipa uskomaton juttu! En muista, milloin joku olisi katsonut mainosvideon ja kokenut tunteita yhtä vahvasti.

Mielenkiintoisia mainoskokeiluja on jo ollut. Nyt en tarkoita trendillä ratsastavia TV-mainoksia, joissa jollain henkilöllä on VR-lasit päässä, vaan todellisia VR-kokemuksia. Elokuva-yhtiöt ovat alkaneet kokeilla markkinointia elokuviin liitoksissa olevilla virtuaalikokemuksilla. Alkuvuodesta YLE kioski julkaisi hätkähdyttävän ALEPPO – HELSINKI kokemuksen. Isoissa rakenushankkeissa arkkitehtitoimistot ovat puolestaan voineet esitellä lopputulosta jo suunnitteluvaiheessa.

Olisiko sinunkin alalla jokin tarina, jonka voisi kertoa asiakkaille virtuaalitodellisuuden keinoin?

Vielä ei tarvitse kiireellä lähteä toteuttamaan kallista kokeilua, mutta kannattaa pitää silmät auki. Käykää kokeilemassa virtuaalitodellisuutta itse ja antakaa mielikuvituksenne lentää. Virtuaalitodellisuus ei ole vain ohimenevä trendi, vaan se on kohta kaikkien ulottuvilla, kuten elokuvat. Virtuaalitodellisuus on uusi tapa kertoa ja kokea tarinoita. Se on vaikuttamista syvälle tunteisiin, ja mikäs sen tärkeämpää meille markkinoijille. Vaatii vain hieman lisää aikaa, kunnes löydämme oman äänemme tässä uudessa mediassa.