Toimiva kriisiviestintä vaatii nopeutta ja avoimuutta. Somen jatkuvasti kasvava merkitys on myös muistettava. Oma kriisiviestintäosaaminen olisi syytä laittaa kuntoon jo ennen kriisin alkamista. Kun kriisi on päällä, on kriisiviestinnän suunnittelu jo aivan liian myöhäistä.

Vinkki 1: Kerro totuus, ole nopea ja harjoittele

Kriisi voi koskettaa jokaista organisaatiota. Yllättäen, pyytämättä ja varoittamatta. Kriisiviestinnän teorioiden sijaan olisi käytäntöjen oltava organisaatioissa kunnossa. Vain riittävä sisäinen harjoittelu pitää organisaation kriisiviestintävalmiuden kunnossa. Asiat on pidettävä yksinkertaisina, roolit selkeinä ja visio kirkkaana.

– Kerro totuus, ole nopea ja avoin. Liika varovaisuus vie organisaatiolta uskottavuuden ja voi kostautua myöhemmin jopa syyttelynä tiedon salailemisesta, huomauttaa kriisiviestinnän asiantuntija Tia Härkönen viestintäpalvelu Scribosta.

Vinkki 2: Tee somestrategiastasi kriisin kestävä

Sosiaalinen media on nykyisin yksi keskeisistä ja tärkeistä kriisiviestinnän kanavista. Sekä hyvässä että pahassa. Kun organisaatiot tekevät itselleen somestragioita, on kriisien mahdollisuus ja niiden vaikutukset sosiaalisessa mediassa syytä muistaa. Tällöin poikkeukselliset tilanteet eivät pääse yllättämään.

– Kriiseihin on syytä varautua huolella. Vastuut on syytä määritellä ennalta tarkkaan ja siksi oikeissa tilanteissa osataan toimia ripeästi ja tehokkaasti. Sosiaalisen median seuraaminen on välttämätöntä ja läsnäolo tärkeää, koska kriiseissä some tavoittaa yleisöt nopeasti ja varmasti, jatkaa Härkönen.

Vinkki 3: Ole johdonmukainen ja huolehdi myös sisäisestä kriisiviestinnästä

Viestintä tapahtuu sekä kansallisesti että kansainvälisesti jo lähes valonnopeudella. Tämä lisää organisaatioiden haasteita pysyä ajan tasalla eri tilanteissa. Kriisitilanteessa aikataulut ovat äärimmäisen tiukat, jolloin suurin haaste on pitää yrityksen omat viestit johdonmukaisina ja yhteneväisinä.

– Toimivan kriisiviestinnän taustalla on oltava ajantasainen kriisiviestintäsuunnitelma. Vastuiden on oltava selkeitä, toiminnan ammattimaista ja suunnitelman on katettava koko organisaatio. Siksi myös sisäisen viestinnän on toimittava jo ennen kriisiä, sen aikana ja myös kriisin jälkeen, listaa Härkönen globaalin kriisiviestinnän haasteita.