Sisältömarkkinointia on tehty jo iät ja ajat. Nykyisin sitä jo suorastaan odotetaan yrityksiltä. Siis kiinnostavaa sisältöä, josta on asiakkaalle hyötyä, mutta joka ei tyrkkymarkkinoi tuotteita ja palveluja. Mainoksista tykkää vain harva, hyvästä sisältömarkkinoinnista tykkäävät kaikki. Ovatko sinun sisältösi hyödyllisiä asiakkaillesi?

Artikkeli, video, maksuton käyttöopas, asiakaslehti, hyvä käytännön vinkki somepostauksessa jne. Sisältömarkkinointia voi tehdä monella tavalla. Suurimman hyödyn saat, kun teet sisältömarkkinointia digisisällöillä. Silloin markkinoinnin vaikuttavuutta on paljon helpompaa mitata analogiseen markkinointiin verrattuna. Ensimmäinen sisältömarkkinoinnin vinkkini onkin:

Vinkki 1: Tee sisältömarkkinointia digitaalisesti

Meiltä Truessa toivotaan hyödyllisiä sisältöjä, jotka liittyvät markkinointiin ja viestintään. Aiheet sekä sisältöihimme että koulutuksiimme tulevat suurelta osin juuri teiltä, näiden artikkelien lukijoilta ja koulutuksiimme osallistujilta. Nykyisin mikään muu toimintatapa ei ole edes mahdollinen, eivätkä fiksut asiakkaat mitään muuta tapaa edes odota. Sama tilanne alkaa olla kaikilla toimialoilla, niin kuluttajabisneksessä kuin B2B:ssäkin. Siksi toinen sisältömarkkinoinnin käytännön vinkkini on:

Vinkki 2: Kysy asiakkaalta, minkälaista sisältömarkkinointia hän haluaa itselleen

Pelkkä teksti ei yksinään toimi tehokkaasti markkinoinnissa. Kirjoja kyllä luetaan ja raporteista sekä ohjekirjoista etsitään edelleen tietoa pelkän tekstin avulla. Sisältömarkkinointiin ovat kuitenkin tulleet entistä enemmän mukaan valokuvat, piirrokset, infografiikat ja videot. Ei pelkästään kuva vaan myös ääni. Kolmas ja viimeinen sisältömarkkinoinnin vinkkini onkin:

Vinkki 3: Tee sisältömarkkinointia visuaalisemmin