Sisältömarkkinointi ja moraali liittyvät toinen toisiinsa. Tämä saattaa tulla yllätyksenä jollekin, ymmärrän sen. Hyvin toteutettu ja jatkuvasti uudistuva sisältömarkkinointi on sekä yrityksesi että asiakkaidesi ja sidosryhmiesi etu. Älä kuitenkaan koskaan tyrkytä kiinnostavissa sisällöissä tuotteitasi ja palvelujasi. Ken sisällön kiinnostavuudesta tinkii, hän epäluotettavuuden suohon hukkukoon.

Sisältömarkkinoinnin perinteisin muoto ovat olleet painetut ja myös paljon parjatut asiakaslehdet. Niiden avulla yritykset ovat jakaneet tietoa omista tuotteistaan ja palveluistaan asiakkailleen artikkeleiden muodossa. Asiakaslehtien sisällön kiinnostavuus on vain aika-ajoin ollut kyseenalaista. Muistan itse kuinka vuosia sitten tein eräälle kiinteistöhuoltofirmalle asiakaslehteä ja kymmenennen “Hyvä siivous lisää työpaikan tuottavuutta” -tyyppisen artikkelin jälkeen aloin itsekin kyseenalaistaa sisällön kiinnostavuuden ja homman toimivuuden. No, taloon tuli uusi markkinointijohtaja ja asiakaslehti lopetettiinkin samantien. Hyvä päätös.

Asiakaslehtien lukijamäärät pysyivät pitkään yllättävän suurina, mutta nyt niiden yli ovat pyyhkäisseet sähköiset sisältömarkkinoinnin kanavat: somepalvelut, blogit, videot, uutiskirjeet jne. Niiden suurin etu ovat matalat aloituskustannukset sekä helppo jakelu ja kohdistus. Kohtuullisen pienellä vaivalla meistä jokainen voi toimia tehokkaana sisältömarkkinoijana.

”Missä meidän asiakkaat ovat ja mitä he haluavat kuulla?”

Sisältömarkkinoinnin on uudistuttava jatkuvasti, sillä uusia kanavia ja palveluja syntyy jatkuvasti. Missä sinun asiakkaasi ja sidosryhmäsi ovat, siellä pitäisi sinunkin tietysti olla kiinnostavien sisältöjesi kanssa. Kanavan ja palvelun lisäksi myös sisällön muodolla on merkitystä. Toinen tykkää tekstistä, toinen taas kuvista ja videoista. Jotkut arvostavat keskustelua, toiset taas inhoavat keskustelupalstoilla tapahtuvaa möyhäämistä.

Rautainen sisältö ei synny koskaan itsestään. Kiinnostavaa sisältöä voi tuottaa parhaiten silloin, kun oikeasti tietää, mistä asiakkaat ja sidosryhmät ovat kiinnostuneita. Siksi sisältömarkkinoinnissa on olennaista jatkuva mittaaminen. Se, mikä mittausten mukaan toimii, sitä kannattaa jatkaa. Se, mikä taas ei toimi, se kannattaa hylätä ja haudata mahdollisimman nopeasti. “Kill your darlings quickly!”

Täsmäkohdistusta juuri oikeille silmille ja korville

Mainostaja ostaa omalle asialleen julkaisutilan mediasta, esimerkiksi lehdestä, telkkarista, radiosta tai verkkomediasta. Tällainen markkinointi maksaa usein maltaita, mutta myös saavutettavan kohdeyleisön määrä on hyvin suuri. Siksi mainostaminen sopii hyvin isoille firmoille ja kuluttajatuotteille.

Sisältömarkkinoinnissa lähtökustannukset ovat hyvin pienet ja kohdistaminen kohtuullisen helppoa: välitetään tietoa ja kiinnostavaa sisältöä vain juuri niille henkilöille ja yrityksille, jotka todennäköisimmin ovat meistä kiinnostuneita. Telkkarimainos “Vain elämää”-sarjan katkolla ei suurista katsojamääristä huolimatta ole kaikista tehokkainta markkinointia kaikille.

Pidä sisällön puurot ja markkinoinnin vellit aina erillään

Kuten journalismissa, myös sisältömarkkinoinnissa on olennaista erottaa kiinnostava sisältö ja suora markkinointi selvästi toisistaan. Ihmiset kun eivät yleensä lähtökohtaisesti halua lukea mainoksia ja tulla vedätetyiksi piilotetulla tai salakähmäisellä markkinoinnilla. Siksi itse suosin sellaista sisältömarkkinointia, jossa kiinnostava sisältö on aivan selvä oma kokonaisuutensa ja vastaavasti samaan aihepiiriin liittyvä markkinointisisältö omansa.

Näin eivät puurot ja vellit mene asiakkaallakaan sekaisin. Tämä järjestely pitää myös meidät sisältömarkkinoijat kuuliaisina pääperiaatteelle: kiinnostava sisältö on aina keisari, markkinointisisältö tulee vasta seuraavalla sijalla.