Kriisiviestintäsuunnitelma on syytä laittaa kuntoon mahdollisimman pian, jos se ei sitä ole. Kriisi voi koskettaa aivan jokaista organisaatiota. Kriisi myös tulee lähes poikkeuksetta yllättäen, pyytämättä ja varoittamatta. Teorioiden, ihmettelyn ja voivottelun sijaan kriisin keskellä auttavat toimivat kriisiviestinnän käytännöt ja valmiit suunnitelmat.

Miten kriisiin ja kriisiviestintään voi sitten parhaiten varautua? Tee organisaatiollesi toimiva kriisiviestintäsuunnitelma, harjoittele erilaisia kriisitilanteita etukäteen ja roolita henkilöt oikein: kriisissä jokaisella pitäisi työpaikalla olla tieto siitä kuka tekee, mitä, missä ja milloin.

Kriisiviestintäsuunnitelma ja treeniä, treeniä & treeniä

Useiden organisaatioiden karvaat kokemukset ovat kantapään kautta opettaneet, että vain riittävä sisäinen harjoittelu pitää organisaation kriisiviestintävalmiuden hyvässä kunnossa. Kriisien ennakointi ja harjoittelu voi olla joskus vaikeaa, mutta tulipalo on hyvä esimerkki sellaisesta kriisistä, joka voi kohdata jokaista organisaatiota. Jos kaikki tuotantolaitteesi, tietoteknologiasi ja toimitilasi ovat joko sulaneet kuumuudessa muodottomiksi möykyiksi tai ovat paksun noen peitossa, niin kuinka hyvin sinun organisaatiosi silloin pärjää?

Kriisitilanteessa viestintä on aina syytä pitää mahdollisimman yksinkertaisena, roolit selkeinä ja visio kirkkaana. Ole kriisiviestinnässäsi avoin ja nopea, niin sekä oma henkilöstö, asiakkaat ja mediakin ovat todennäköisesti tyytyväisiä. Avoimuus kannattaa yleensä joka tilanteessa, oli kriisin syy sitten kuinka raadollinen tahansa.

Kriisikeskustelu somessa ei juuri tunnelmaa kohota

Some on nykyisin aina läsnä kriisiviestinnässä. Sekä hyvässä että pahassa. Kun organisaatiot tekevät itselleen somestrategioita, on myös kriisien mahdollisuus ja niihin liittyvä möyhääminen somessa syytä ottaa huomioon. Keskustelua syntyy lähes varmasti, mutta rakentavaksi ei kriisikeskustelua voi yleensä parhaallakaan tahdolla kutsua.

Miten somen saa haltuun? Erilaiset somen seurantapalvelut voivat olla tässä hyvä apu, mutta myös oma aktiivisuus auttaa. Jos kriisiin liittyvä meuhkaaminen tapahtuu sellaisessa somepalvelussa, jossa suurin osa asiakkaistasikin on, niin keskusteluun kannattaa osallistua ja oikaista ainakin suurimmat virheet.