EU-tietosuoja-asetus GDPR saattaa monella tapaa pelastaa digimarkkinoinnin. GDPR tekee spämmääjien elämän aikaisempaa vaikeammaksi, jolloin direktiivi näyttäisi hyödyttävän kaikkia rehellisiä digimarkkinoijia: markkinointiviestijänä saat oman viestisi aikaisempaa paremmin perille juuri niille ihmisille, jotka viestejäsi kaipaavat. Vastaavasti kuluttajana saat itsellesi juuri sinulle kohdistettua sisältöä ja markkinointia, josta olet todennäköisesti kiinnostunutkin. Olisiko tässä esimerkki aidosta win-win -tilanteesta?

EU-tietosuoja-asetus GDPR astuu voimaan toukokuussa 2018. GDPR on lyhenne sanoista General Data Protection Regulation. Asetus koskee kaikkia EU.ssa toimivia organisaatioita, jotka ovat tekemisissä henkilötietojen käsittelyn, tallentamisen, viestinnän ja markkinoinnin kanssa.

– Direktiivistä on digimarkkinoinnille ehdottomasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Yritysten pitää jatkossa toimia oikein ja asianmukaisella tavalla, spämmerit saadaan kytkettyä pikkuhiljaa pois ja oikea oman kiinnostuksen mukainen sähköinen markkinointi ja viestintä on entistä helpompaa. Sähköpostilaatikko ei jatkossa enää toivottavasti täyty roskapostista, vaan saamme jokainen meitä kiinnostaa markkinointia ja viestintää, jolloin oikein toimivat organisaatiot pääsevät vielä paremmin esillä oikea-aikaisella viestinnällä, ennustaa Account Director Pia Hakola Koodiviidakosta.

GDPR-tarkistuslista, olkaa hyvä

Mitä suomalaisen digimarkkkinoijan pitäisi GDPR:n vuoksi tehdä? Tässä on Pia Hakolan tarkistulista markkinointiviestinnän ammattilaisille:

1. Kartoita digimarkkinointisi nykytila ja listaa missä teillä on erilaisia markkinointirekistereitä, huomioi varsinkin rekisterien ulkoistukset
2. Päivitä rekistereihin liittyvät prosessisi asetusten mukaisiksi
3. Tarkista luvat tietojen keräämisen ja markkinointiin
4. Nimeä tietosuojavastaava, mikäli tarpeen (“On tarpeen aina, jos käsitellään arkaluonteisia henkilötietoja – eikä siitä muillekaan haittaa ole…”)
5. Tarkista rekistereihin liittyvät sopimustilanteet
6. Dokumentoi tietoturvakäytännöt, rekisteriselosteet ja sopimusehdot
– miten tiedot toimitetaan omia henkilötietoja kysyvälle?
– miten tiedot poistetaan pysyvästi, jos näin halutaan?

Muista myös vielä rekistereihin liittyen:

Tarpeellisuus (mitä tietoja on tarpeen kerätä?)
Läpinäkyvyys (miksi tietoja kerätään, kuka pääsee niihin käsiksi, missä tietoja säilytetään?)
Tietoturva (onko kaikki kunnossa tietoturvan osalta?)

Entäs ne digisuutarin omat digikengät?

Koodiviidakko tekee itse parhaillaan muutoksia omiin järjestelmiinsä, jotta ne ovat täysin GDPR-yhteensopivia jo paljon ennen asetuksen täytäntöönpanoa.

– Osallistumme GDPR-asetusta koskeviin seminaareihin ja seuraamme jatkuvasti asetuksen tarkentumista sekä käytännön sovellutuksia eri markkinoilla. Käymme puhumassa aiheesta useissa eri tilaisuuksissa ja järjestämme aiheeseen liittyviä tilaisuuksia myös itse. Haluamme, että asiakkaamme ovat valmiina ja tietävät mitä asetuksen soveltaminen kullakin toimialalla ja organisaatiolla tarkoittaa, toteaa Hakola.