Digimarkkinointi on rakettitiedettä, jos alan suuria asiantuntijoita kuuntelee. Vain maagiset kyvyt omaava ja Google-Twitter-Facebook -sertifioitu superguru osaa tehdä digimarkkinointia. Oikeasti: ihan jokainen meistä voi tehdä digimarkkinointia aivan itse ja ilman guruja ja kalliita välikäsiä. Gurujen vinkkejä kannattaa kuitenkin kokeilla.

Digimarkkinoinnin tekijän päivät eivät ole pitkästyttäviä eikä hänen arkensa junnaa paikallaan. Uusia kanavia, teknologioita ja some-palveluja syntyy koko ajan, mutta vanhatkin palvelut sinnittelevät edelleen mukana. Kiirettä siis pitää.

– Somepalveluista varsinkin LinkedIn on viime aikoina osoittanut selviä heräämisen merkkejä. Palvelua on uudistettu isolla luudalla ja samalla mm. päivitysten leviämisen säännöt ovat vaihtuneet. Kahden LinkedIn-gurun, Tom Laineen ja Anton Vallen, neuvojen mukaisesti olen viime aikoina tehnyt LinkedIn-päivitykseni ilman kuvia ja linkkejä. Yllätys-yllätys, päivitysteni lukijamäärät ovat todellakin räjähtäneet nousuun. Aikaisemmin päivityksilläni oli lukijoita joitakin kymmeniä, nyt lukijoita on jopa tuhansia, kertoo digimarkkinointia käytännössä tekevä mediakouluttaja Kai Tarkka Truesta.

Digimarkkinointi: Älä meuhkaa kaiken aikaa kaikissa palveluissa

Matti Markkinoija ja Vilhelmiina Viestijä ovat pulassa, sillä vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja työaikaa siitä on virallisesti noin kahdeksan tuntia. Nukkuakin vielä pitäisi. Työpäivän aikana pitäisi olla koko ajan läsnä suuressa määrässä erilaisia somepalveluja, huolehtia samanaikaisesti lukuisista eri markkinointi- ja viestintäkampanjoista sekä yrittää pitää verkkosivutkin vielä ajantasalla ja edustavina.

– Ole aktiivinen nimenomaan siellä, missä omat asiakkaasi liikkuvat. Palveluiden ja kanavien suosiot muuttuvat yllättävän hitaasti. Herkällä korvalla kannattaa kuitenkin kuunnella asiakkaita ja heidän toiveitaan, jotta tiedät, mistä heidät kulloinkin parhaiten tavoittaa. Kaikissa kanavissa ja palveluissa ei ole pakko olla läsnä koko ajan, muistuttaa Tarkka.

GDPR tulee – oletko jo lopen kyllästynyt?

GDPR on EU:n uusi tietosuoja-asetus, joka astuu voimaan 25.5.2018. Koko Eurooppa – ja myös Suomi – on nyt sen vuoksi täynnä erilaisia GDPR-konsultteja ja -koulutuksia, joissa annetaan ymmärtää kaiken muuttuvan. Perustiedot GDPR:stä on varmasti hyvä selvittää itselleen, mutta panikointiin ei ole syytä.

– Olisin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisena enemmän huolissani monista muista digimarkkinoinnin säännöistä. Digimarkkinoinnin tekeminen on hyvin vaivatonta ja sisältöjen kopioiminen tunnetusti todella helppoa. Ovatko kaikki sinun ja organisaatiosi käyttämät digisisällöt varmasti luvallisia ja lisenssien mukaisia? “Maksuton” ja “ilmainen” sisältö ovat usein ihan ok kotikäytössä, mutta virallisemmassa markkinointikäytössä ne eivät sitä välttämättä ole, sanoo Tarkka.