Tiedote 2020 murtaa vanhat myytit: “Maailma on muuttunut eikä tiedotteita kannata enää medioihin lähetellä! Ei niitä kukaan kuitenkaan lue!” VÄÄRIN! Uutis- ja toimituspäälliköt poimivat tänäänkin hyvistä ja moderneista tiedotteista monta jutun aihetta. Monet mediat myös julkaisevat tiedotteiden sisältöä aivan sellaisenaan tai vain hiukan muutettuina. Ovatko sinun tiedotteesi näiden valikoitujen joukossa?

Medialle suunnattu tiedote ei ole mainos eikä esite. Ainakaan toimiva ja tehokas tiedote ei muistuta edellisistä kumpaakaan. Tiedotteita lähetetään suurempiin medioihin satoja joka päivä, joten tiedotteen erottuminen massasta on välttämätöntä viestin läpimenon kannalta. Mediaa kiinnostava aihe ja napakka otsikko ovat median portinvartijoille tiedotteen tärkeimmät asiat.

– Suurin osa journalisteista kertoo inhoavansa copy-paste -toimitustyötä, jossa mediatiedotteesta kopioidaan parhaat palat median omaa artikkelia tai ohjelmaa varten. Moni journalisti pitää tätä suorastaan heidän ammattinsa arvostusta alentavana toimintana. Copy-paste -journalismi on kuitenkin käytännössä totisinta totta monessa mediassa. Eniten sitä näkee lyhyissä verkkouutisissa, jotka halutaan saada vaivattomasti ja nopeasti julkaistua, kertoo Truen Kai Tarkka useiden vuosien ja kymmenien mediakoulutusten kokemuksella.

– Tiedotteet kannattaa tämän takia kirjoittaa artikkelin muotoon. Silloin ne ovat mahdollisimman helposti median hyödynnettävissä. Myös ne mediat, joissa copy-paste -journalismia ei harrasteta, saavat artikkelin muotoon toimitetusta tiedotteesta olennaiset tiedot vaivattomasti itselleen jatkojalostettaviksi, jatkaa Tarkka.

Tiedote 2020: Lisää vaikuttavuutta videolla

Mitä ominaisuuksia moderni ja toimiva mediatiedote pitää sitten sisällään? Hyvin kirjoitetun tekstin lisäksi tiedotteesta on hyvä löytyä linkkejä yksityiskohtaisempaan verkkosisältöön, hyvät yhteystiedot kontaktihenkilöille, erilaisia infografiikoita ja valokuvia sekä mahdollisuuksien mukaan myös videoita.

– Kaiken saman, jonka voi kertoa tekstitedotteella, voi usein kertoa vielä paljon elävämmin videotiedotteella. Tekstin, linkit, kuvat ja videot voi yhdistää toisiinsa, jolloin tiedotteen vastaanottaja voi tehdä valinnan siitä, mitä osaa hän hyödyntää omassa mediassaan. Jos tiedotteeseen halutaan tunnelatausta, niin elävän kuvan ja laadukkaan äänen yhdistävä video on silloin paras valinta, toteaa puolestaan videoita erilaisiin käyttätarkoituksiin ja monille eri organisaatioille tuottanut Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:stä.

– Videotiedotteiden kohdalla on syytä muistaa, että laadukkaan elävän kuvan lisäksi hyvä videotiedote pitää sisällään myös laadukkaan äänen. Se ei synny itsekseen ja edellyttää usein joko ammattivideokameran tai vähintään erillismikrofonin hankintaa, muistuttaa Leino.