Tehokas digimarkkinointi on selvästi paremmin mitattavaa ja kustannustehokkaampaa kuin perinteinen markkinointi. Sekä digimarkkinoinnin käytännön tekijät että ostajat tietävät paljon aikaisempaa paremmin ja nopeammin, minkälainen markkinointi toimii ja minkälainen taas ei. Digimarkkinointia tekevät Suomessa kaikki, mutta ovatko sinun verkkosivusi ja somenäkyvyytesi jo optimoituja?

Hakukonemarkkinointi vaatii erityisosaamista, jonka ylläpito on kaikkea muuta kuin vaivatonta. Hakukoneet muuttuvat jatkuvasti, joten myös hakukonemarkkinoinnin käytäntöjen on pakko kehittyä samaan tahtiin.

– Hakukonemarkkinointi on uusasiakashankinnan ja verkossaolon perusta, joiden päälle on mielestäni hyvä rakentaa markkinointiaan. Ajan hermolla pysyminen vaatii kuitenkin kovaa työtä, kertoo MASSIVE Helsinki Oy:n digimarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino.

– Muun digimarkkinoinnin tapaan myös hakukonemarkkinoinnin tehokkuus on tarkasti mitattavissa ja oikein tehtynä se on aikaisempaa kustannustehokkaampaa.

Tehokas digimarkkinointi: Markkinoi jatkuvasti ja pitkäjänteisesti

Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti aina vaikeaa, mutta digimarkkinoinnin tulevaisuuden ennustaminen on jo lähes mahdotonta. Kehitysvauhti on niin nopeaa, että mukana pysyminenkin on jo hyvä saavutus.

– Tuloksellinen digimarkkinointi ei ole sattumaa vaan se on lopputulos, kun tehdään asiat oikein. Sekä verkkosivujen luomisessa että hakukoneoptimoinnissa on koko ajan syytä ajatella markkinoinnin jatkuvuutta, vastaa Leino kysymykseen, kuinka digimarkkinoinnin tulevaisuuteen olisi varauduttava.

– Digimarkkinointi on pitkäjänteistä ja jatkuvaa tekemistä, sillä asiakkaat ostavat aivan varmasti vielä huomennakin tuotteita ja palveluita verkon kautta. Kristallipalloa minulla ei ole, mutta uskon että jatkuvalla testaamisella, mittaamisella ja iteroinnilla saa parhaat tulokset myös jatkossa.

Hakukoneoptimointi ja mobiilimarkkinointi toimivat

Kampanjoista sisääntuleva liikenne koostuu yhä enemmän ja enemmän mobiilikäyttäjistä. Jotta hakukoneoptimoinnista saisi parhaan hyödyn, olisi myös yrityksen tai yhteisön verkkosivujen toimittava mobiilisti.

– Yhä useammin mobiilimarkkinointiin liittyvät myös erilaiset karttahakupalvelut, paikannuskohdistus sekä mobiilinäkyvyys silloin, kun asiakas etsii joitain tiettyjä tuotteita tai palveluja lähistöltään, listaa Leino mobiilimarkkinoinnin hyötyjä.