Mediatiedote paremmaksi, eli vaikka lehdistötiedotteen epävirallisia hautajaisia on vietetty Suomessa ja maailmalla jo vuosia, niin mediatiedote kyllä toimii. Pelkällä tekstillä ja lisätiedoilla et kuitenkaan enää pärjää.

Vinkki 1: Lisää tiedotteeseen kuvia, videoita, ääntä ja linkkejä

Mediatiedotteen perustana on edelleen hyvin kirjoitettu teksti. Sen rinnalle ovat kuitenkin nousseet kuvat, videot, äänet, some ja linkitykset. Osa toimituksista suorastaan odottaa niitä, sillä uutistyön resurssit ovat jatkuvasti pienentyneet. Hyvin laadittu tiedote lisukkeineen helpottaa toimittajan työtä merkittävästi.

Mikä tahansa kuva, video tai ääni ei kuitenkaan käy tiedotteen lisukkeeksi. Yksikään toimittaja ei halua käyttää mainosmateriaalia omissa uutisissaan. Siksi tiedotteen yhteydessä tarjotuissa kuvissa, äänissä ja videoissa on aina oltava journalistinen ote. Oman organisaation logo tai nimi saavat kyllä näkyä ja kuulua pienesti, mutta varsinaisen painopisteen pitää olla asiasisällössä.

Vinkki 2: Mieti huolella kuinka jaat tiedotteen somessa

Verkkoon ja sosiaaliseen mediaan on helppoa tuupata kaikenlaista sisältöä. Varsinkin, jos tarkkoja some-suunnitelmia ei ole, niin somesta tulee helposti organisaation kaikkien sisältöjen kaatopaikka. Tästä ei ole hyötyä sisällön jakajalle eikä varsinkaan sen vastaanottajalle.

Lisää tiedotteeseen kuva tai video, ole lyhytsanainen ja yllättävä. Esitä kysymyksiä yleisöllesi, mutta muista myös osallistua itse keskusteluun. Jaa tiedote niissä palveluissa, joissa sinulle tärkeä yleisökin on. Näin toimien nostat joskus tylsinäkin pidettyjen tiedotteiden kiinnostavuutta somessa.

Vinkki 3: Varmista, että tiedotteesi tavoittaa kohderyhmänsä

Sisällöllisesti erinomainen mediatiedote ei ole minkään arvoinen, jos se ei tavoita kohderyhmäänsä. Siis ensisijaisesti toimittajia, mutta myös muita organisaation sidosryhmiä. Kannattaako jakelulistat tehdä itse vai käyttää ammattilaisten apua?

Jos resursseja on riittävästi, niin tiedotteiden jakelulistojen ylläpidon ja jakelun voi hoitaa itsekin. Aikaa se kuitenkin vaatii. Ammattimaisen tiedotejakelupalvelun käytön hyvä puoli on siinä, että jakelulistat ovat melko hyvin ajantasalla ja viestinsä voi helpommin kohdistaa erilaisiin medioihin ja toimituksiin. Sähköposti on ehdottomasti varmin kanava tiedotteiden jakelussa, mutta myös somen merkitys on jatkuvasti kasvussa.