Mediasuhde rakentuu median edustajien luottamukselle organisaatiotasi kohtaan. Sinuun ja työnantajaasi voi luottaa tietolähteenä ja pidät kiinni kaikista lupauksistasi. Ei se journalisti tämän jälkeenkään mikään puudeli ole, joka syö kiltisti kädestäsi. Oman viestisi saaminen mediaan kuitenkin helpottuu huomattavasti.

Taija Holm on ProPromotion Oy:n toimitusjohtaja ja vastaa mm. Eppu Normaalin mediasuhteista. Tässä Holmin lista hyvien mediasuhteiden suurimmista hyödyistä:

1) Helpompi ja nopeampi sopia juttuaiheita medioiden kanssa
2) Keskinäinen luottamus näkyy viestien läpimenona
3) Mahdollistaa puolin ja toisin sellaistenkin aiheiden ja näkökulmien käsittelyn, joita ei välttämättä olisi mahdollista edistää tuntemattomien osapuolien kanssa
4) Avoin ja rakentava kaksisuuntainen palaute helpottaa sekä tiedottajan että journalistin työtä
5) Pitkäjänteisyys ja yhteinen historia ovat yhteistyön kivijalka, jonka tulokset näkyvät myös käytännössä.

Viihteellisempi media, viihteellisemmät tiedotteet?

Median viihteellistyminen on tosiasia, josta ei juurikaan kannata kiistellä. Jopa kaikista perinteisinkin “laatumedia” julkaisee nykyään uutisia, joita olisi vielä muutama vuosi sitten pidetty journalistisena itsemurhana.

– Yhä useampi media hakee skuuppia, otsikoita ja klikkejä. Mitä houkuttelevampi on sisältö, sen varmempi on myös median tavoittavuus. Tästä hyötyvät sekä mediatalot että mainostajat. Viihteellisen tiedotesisällön kanssa on kuitenkin syytä olla tarkkana, ettei synny tahattomia väärinymmärryksiä. Täytyy myös muistaa, että aivan kaikista asioista ei ole sopivaa vääntää viihdettä, muistuttaa Holm.