Satojen muiden suomalaisten organisaatioiden tavoin myös meillä Truessa hyödynnettiin Mailchimp-palvelua vuosien ajan sähköpostimarkkinoinnissa. Olemme lähettäneet työnimikkeiden mukaan tarkkaan valikoiduille ihmisille heidän ammattiinsa liittyvää hyödyllistä (näin ainakin itse uskomme) sisältöä uutiskirjeissämme. Ainoa ongelma Mailchimpin kannalta on ollut se, että osa osoitteistamme on ollut itse kerättyjä tai ulkopuoliselta tarjoajalta ostettuja. Ja sehän on vastoin Mailchimpin käyttöehtoja. Joten kuinkas sitten kävikään…?

Eräänä päivänä viime maaliskuussa saimme Mailchimpiltä ilmoituksen, että koska olemme rikkoneet heidän sääntöjään, joutuvat he sulkemaan meidän tilimme pysyvästi. Piste.

– Olimme saaneet muutaman kerran vuosien varrella Mailchimpin kautta huomautuksen siitä, että joku osoitelistallamme olleista henkilöistä oli ilmoittanut osoitteensa päätyneen listallemme ilman heidän lupaansa. Suomessa on yrityspuolella ammattitehtävään tai työkuvaan liittyvä sähköpostiviestintä kuitenkin sallittua. Kunhan osoiterekisterit vain ovat hyvin hoidettuja ja postituslistalta pääsee helposti pois, jos vain haluaa, kertoo markkinoinnin asiantuntija Sampo Leino MASSIVE Helsinki mainostoimistosta.

– Yksikään järkevä markkinoija ei spämmää viestejään kaikille mahdollisille ihmisille. Niinpä meillä Truessakin on aina ollut tarkoituksena tavoittaa vain ne ihmiset, jotka ovat oikeasti viesteistämme kiinnostuneita. Mailchimpin kotimaassa USAssa tällainen työnimikkeen perusteella tehtävä sähköpostitus ei kuitenkaan ole lainmukaista, jatkaa Leino.

No, mitäs keksittäisiin tilalle?

Truen markkinointi perustuu hyvin pitkälti sisältömarkkinointiin ja sähköpostiin, joten jotain täytyi keksiä tilalle. Ja nopeasti.

– Olimme onneksi varautuneet asiaan sentään jollain tavalla. Minulla oli tiedossa useita suomalaisia (mm. Koodiviidakko) ja ulkomaalaisia palveluja, joihin olimme alustavasti tutustuneet. Pikaisen arvioinnin ja vertailun jälkeen meillä oli jo viikon kuluttua käytössämme toinen huomattavasti Mailchimpiä edullisempi, mutta myös jonkin verran työläämmin päivitettävä Sendy-niminen sähköpostijärjestelmä, sanoo Leino.

Vinkki: Jos käytät Mailchimpiä B2B-markkinointiin ja listallasi on ostettuja tai käsin kerättyjä kontakteja, turvaa selustasi tutustumalla myös muuhun palvelutarjontaan

Hyödyllinen sisältö kiinnostaa – tee listalta eroaminen helpoksi

Mailchimpiä on Leinon mukaan kuitenkin kehuttava siitä, kuinka he erottamisen hoitivat. Atlantin toisella puolella tiedetään luultavasti erittäin hyvin, että Euroopassa on erilaiset säännöt B2B-sähköposteihin liittyen eivätkä he siksi kyseenalaistaneet “rikollisen” asiakkaansa toimintaa tai moraalia sen enempää. Totesivatpa vain, että “sorry, näin tässä nyt kävi. Ei muistella pahalla…”

– Saan viikottain työnkuvaani liittyvää sähköpostimarkkinointia suomalaisilta yrityksiltä. Harva näistä uutiskirjeistä on sellaisia, joita olen itse aktiivisesti tilannut. Osa on hyödyllisiä, ja sellaisten tilaamista ja lukemista jatkan mielelläni. Monilta listoilta olen myös eronnut. Kun osa saamistani uutiskirjeistä saapuu sähköpostiini Mailchimpin järjestelmästä, pohdin nykyisin aina onkohan tämäkin markkinoija ottanut aivan tietoisen riskin sähköpostipalvelua valitessaan, tuumailee Leino.