Maakunnissa puhutaan usein “Etelän mediasta” ja sen ylivallasta suomalaisessa mediamaailmassa. Maakuntien ääni ei kuulu mediassa vaan Kehä III:sen sisällä eletään aivan omassa kuplassaan ja mikrotodellisuudessaan. Eppujen tiedottaja Taija Holm työskentelee Tampereella eikä tätä väitettä allekirjoita.

Median omistus keskittyy sekä Suomessa että maailmalla. Samalla perinteisen median haastavat ketterästi toimivat verkkomediat ja some. Maantieteellinen merkitys ei ainakaan ProPromotionin toimitusjohtajan Taija Holmin mielestä ole entisensä.

– Maantieteellisellä sijainnilla on saattanut joskus olla merkitystä, mutta isolla osalla toimialoista ja yhä globaaleimmilla markkinoilla on miltei se ja sama, missä fyysisesti sijaitsee. Maakunnassa vaikuttava yritys, tuote tai palvelu tosin saattaa saada paremmin mediahuomiota paikallisessa mediassa kuin pääkaupunkiseudulla sijaitseva yritys, johon pääosin valtakunnalliset mediat ovat ankkuroituneet. Iso huomio alueellisesti saattaa myös olla parempi väylä laajempaan valtakunnalliseen huomioon kuin Hesarin tai STT:n ovien suora kolkuttelu, arvelee Holm.

Eput delfiineinä

Eppu Normaali on bändi, joka nauttii Suomessa sekä runsaasta paikallisesta että valtakunnallisesta medianäkyvyydestä. Vuosi sitten Särkänniemen delfiini-kohun ollessa kuumimmillaan hyödynsi bändi ajankohtaisuutta omalla tavallaan. Eput toteuttivat silloin yllätyskeikan Joensuun elokuvafestivaaleilla, jolloin heidät kuljetettiin paikalle yksityiskoneella kuten delfiinit Kreikkaan.

– Tästä saimmekin ajatuksen tiedottaa asia mukaellen delfiinikohua: ”Eppu Normaali on kuljetettu kaikessa hiljaisuudessa pois Pirkanmaalta”, kertoo Holm.

Tämän tarinan oppi oli se, että mediaviestinnässä on syytä olla ajassa kiinni. Huumori on silti vaikea laji. Kaikille se ei koskaan uppoa, mutta tämä riski kannattaa Holmin mielestä kuitenkin ottaa.

Media sekä nostaa että kaataa ihmisiä, yrityksiä, tuotteita, palveluja…

Viime aikojen hyvä esimerkki median toiminnasta on Holmin mukaan laulaja Kashmiria ja juontaja Axl Smithiä koskenut kohu. Median kilpailuvaltti on nopeus, jonka vuoksi taustojen ja lähteiden tarkastaminen jää useassa tapauksessa hoitamatta. Kuten tässä tilanteessa, jossa Kashmir joutui syyttään osaksi Smithin salakuvauskohua.

– Media tarjoaa vastineeksi virheelleen usein oikaisua, mutta kuinka riittävää se nykyään on? Pahimmassa tapauksessa henkilön uraan, koko elämään tai yrityksen maineeseen on tullut virheen vuoksi lopunikäinen särö. Tästä syystä oma arvostukseni ammatillisesti hyviä toimittajia kohtaan on noussut vuosi vuodelta aivan valtavasti, toteaa Holm.