Valemedia ei ole oikea media eikä sisältömarkkinointi ole journalismia. Mutta miten valemedian, sisältömarkkinoinnin ja journalismin erottaa toisistaan? Miksi valemedia voi silmät kirkkaina valehdella omalle yleisölleen, mutta sisältömarkkinoija ei saa missään tapauksessa huijata asiakkaitaan?

Valemedia kertoo yleisölleen vain omaa hyötyään edistäviä asioita, pitivät ne sitten paikkansa tai eivät. Valemedia voi siis nimensä mukaisesti jopa aivan suoraan valehdella lukijoilleen, katsojilleen ja kuuntelijoilleen. Samassa ideologisessa uskossa elävät valemedian seuraajat eivät tästä valehtelusta kuitenkaan välitä vaan uskovat mielellään oman median valheetkin tosiksi. “Valemedian” sijaan tämä porukka puhuukin mielellään “vastamediasta“.

– Oikein tehty sisältömarkkinointi ei koskaan toimi kuin valemedia. Tai vielä vähemmän kuin vihamedia. Eikä sisältömarkkinointi ole toisaalta missään tapauksessa myöskään journalismia. Yhdelläkään sisältömarkkinoinnin tekijälle ei ole varaa valehdella yleisölleen. Valemediasta poiketen sisältömarkkinoinnin seuraajista suurin osa on itsenäisesti ajattelevia ihmisiä, jotka eivät suostu valheita kuuntelemaan. Jos sisältö ei asiakastasi miellytä tai hyödytä, niin hän tuskin palaa koskaan takaisin, toteaa mediakouluttaja Kai Tarkka Truesta.

USAn entistä presidenttiä Abraham Lincolnia lainaten:

“Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa, joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa, mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa.”

Tämä asia aukeaa uskoakseni piakkoin myös valemediaritari Donald Trumpille.

Älä huijaa asiakastasi – 10 vinkkiä parempaan sisältömarkkinointiin

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tarjota yleisölleen hyötyjä. Sellaisia asioita, vinkkejä ja työkaluja, joiden avulla heidän työelämänsä muuttuu paremmaksi.

Suomen Markkinointiliitto ry. on julkaissut seuraavat 10 sisältömarkkinoinnin käskyä, joita kannattaa noudattaa omassa toiminnassaan:

1. Aseta sisältömarkkinoinnille tavoitteet

2. Tee mitattavia asioita

3. Luo sisältöstrategia

4. Ole kiinnostava

5. Älä myy tuotteita

6. Ole johdonmukainen

7. Tunne ostajasi

8. Ala alasi ajatusjohtajaksi

9. Julkaise säännöllisesti

10. Kehota toimintaan