Työntekijälähettilyys on voimavara, joka monelta yritykseltä on vielä hyödyntämättä. Työntekijälähettilään avulla yrityksen kuiskattu viesti saa avukseen kaiuttimet. Advokaatit toimivatkin parhaimmillaan yrityksen viestin levittäjinä ja myynnin lisääjinä, kunhan vaan heidät saadaan alunalkaen innostumaan ja pidemmän päälle motivoitumaan lähettiläänä toimimisesta.

Pakottamalla työntekijälähettilyys ei kuitenkaan onnistu ja siksi homma kannattaakin unohtaa, jos sisäinen kulttuuri ei ole kunnossa. Jos taas tiimisi on innostunut asiastaan ja kertoo kysyttäessä mielellään missä ovat töissä, lähtökohdat ovat otolliset.

1. Lanseeraa ja ohjeista

Lähettilyys on varsinkin suomalaisille melko vieras ajatus. Siksi ei kannata olettaa, että homma lähtee rullaamaan yhdellä sisäisellä sähköpostilla ja tsemppien toivotuksella. Tee selkeä suunnitelma, jossa otat kantaa ainakin syihin, tavoitteisiin, hyviin toimintatapoihin ja annat samalla esimerkkejä. Lanseeraus kannattaa tehdä jonkinlaisessa kick start -tilaisuudessa ja mieluusti jopa ulkopuolisen fasilitoimana. Aikataulutus ja tarkistuspiste on syytä kirjata myös ylös, jotta hyvä pössis ei kuihdu kokoon kolmen viikon päästä aloituksesta.

2. Tarjoa sisältöä jaettavaksi

Markkinoinnin ja myynnin tehtävä on miettiä, millaisia sisältöjä verkkoon pitäisi levittää. Tämä on tietenkin osa verkkostrategiaa ja sisältösuunnitelman tekeminen on suorastaan välttämätöntä, mikäli mielii saada aikaan tuloksia. Bloggaukset, white paperit, tutkimustulokset, infograafit, videot ja podcastit ovat kaikki hyviä vaihtoehtoja. Niitä kannattaa hyödyntää monipuolisesti hakukoneoptimointi-lasit silmillä. Mitä laadukkaampaa ja optimoidumpaa sisältöä tuotatte, sitä pidempään ja paremmin se teitä palvelee.

3. Tee työntekijälähettilyys ja tiedon jakaminen helpoksi

Miten saat tiimille helposti tiedon siitä, että uutta sisältöä olisi taas jaettavaksi? Tämä on tärkeä kysymys ja siihen vastaamiseen kannattaa käyttää aikaa. Vaikka lähettiläs olisi kuinka innokas, ei hänen voi olettaa etsivän sisältöjä monesta kanavasta. Mikäli tavoitteena on oikeasti saada tuloksia, suosittelen lämpimästi tutustumaan erilaisiin sisällönhallintasovelluksiin. Tällaisista hyvänä esimerkkinä mm. suomalainen Smarp.

4. Innosta ja palkitse

Työntekijälähettilyys kannattaa ottaa mukaan jonkin säännöllisen ja usein toistuvan palaverin agendalle. Kerro menneen aikajakson tekemisistä ja avainluvuista sekä aseta tavoitteita seuraavalle jaksolle. Nosta esille ne henkilöt, jotka ovat saaneet eniten verkkoaaltoja aikaiseksi. Kiva lisä on myös se, että palkitset ahkeruudesta vaikkapa leffalipuilla. Meillä palkitseminen on hoidettu pelillistämisen avulla. Tietystä määrästä pisteitä voi ansaita jopa puolikkaan vapaapäivän.

5. Kerro tuloksista

Kvartaaleittain on syytä katsoa lukuja vähän tarkemmin. Mitä olette yhdessä saaneet aikaan ja mitä voisitte saada aikaan, jos kaikki laittaisivat silmään seuraavaa vaihdetta? Numerot ja käppyrät innostavat kummasti tsemppaamaan ja toisaalta antavat perusteita resurssien käytölle jatkossakin.

Mainos

Haluatko kuulla lisää työntekijälähettilyydestä? Suuntaa tällöin koulutukseemme 8.6. Täältä löydät lisää tietoa…

Tutustu koulutukseen