Reddit on amerikkalainen yhteisöpalvelu, joka on brändännyt itsensä internetin etusivuksi. Meriitti, joka pitää myös paikkansa, sillä sivut keräävät kuukausittain lähes 300 miljoonaa uniikkia kävijää. Redditistä onkin tullut nopeasti alle 35-vuotiaiden suosituin palvelu jakaa linkkejä, kuvia, videoita ja ajatuksia.

Redditissä on joukkovoimaa, josta monet tahot ovat saaneet osansa niin hyvässä kuin pahassa. Tässä jutussa on esitelty kaksi tapausta molemmilta kanteilta. Reddit on vielä toistaiseksi suomalaisten hyvin heikosti hyödyntämä sivusto varsinkin jakelun kannalta. Toivottavasti tämä seuraava esimerkki herättelisi kokeilemaan palvelua.

Muovailuvahaukosta miljoonakanavaksi

17.3.2016 olin juuri herännyt pimeään talviaamuun, kun nappasin kännykän käteeni ja aloin selailemaan tapani mukaan Redditin etusivun tapahtumia. Ensimmäisenä tuli vastaan gif, jossa sininen muovailuvahaukko liiskattiin prässillä littanaksi. Giffin kommenteista löytyi linkki kyseiseen videoon, josta gif oli napattu. Golf-pallon murskausta katsellessa tunnistin tutun rallienglannin. Tämän on pakko olla suomalainen kanava. Tarkistin heti katselujen määrän. Niitä oli silloin vasta pari sataa ja tilaajiakin vain muutama kymmenen. Tiesin tosin jo kokemuksesta, että Reddit tulisi tekemään taikoja ja katsojalukujen räjähtävän käsiin.

Niinhän siinä sitten kävi. Useampi redditoija vainusi gif-langassa olleissa videoissa potentiaalia karman saamiseksi. Karma on siis redditin tapa osoittaa, että sisältö on kiinnostavaa. Mitä enemmän ylä-ääniä, eli karmaa, sitä korkeammalle lanka, eli se postaus, nousee. Useampi nosto kanavan eri videoista nousi hetkessä Reddditin etusivulle ja samalla kasvoi tilaajamäärä muutamasta kymmenestä muutamaan kymmeneen tuhanteen. Itse Golf-pallovideo keräsi päivän aikana useamman sata tuhatta katselua, ja jenkkien herätessä online-maailmaan, saavutettiin miljoonan katselun rajapyykki.

Muutaman kuukauden ajan tästä hetkestä Hydraulic Press Channelin (HPC) videot nousivat järjestään Redditin etusivulle lisäten vettä myllyyn. Rallienglannista, vaimon naurusta ja videoiden vahaukko-outrosta oli tullut meemi. Nyt vuotta myöhemmin kanavalla on 1,7 miljoonaa tilaajaa ja 212,6 miljoonaa katselukertaa. Mikään suomalainen tavallisen käyttäjän kanava ei ole noussut kyseisiin lukemiin yhtä vauhdikkaasti. Toki kuherruskuukausi on nyt ohi ja tilaustahti on hidastunut huippuajoista. Kun ensimmäisten kolmen kuukauden aikana kanavan tilasi päivittäin 2-30 tuhatta käyttäjää, niin nykyään kanava pääsee ”vain” alle tuhannen käyttäjän tilaajavauhtiin. Mikä sekin on erittäin hyvä saavutus.

Reddit nosti tämän suomalaispariskunnan uudenlaisen leivän tynkään. Nykyään konepajalla murskataan ja liiskataan vain YouTuben iloksi.

Tapaus Fine Brothers Entertainment vs. Reddit

Mutta sen minkä Reddit antaa, sen se ottaa myös nopeasti takaisin.

Fine Brothers Entertainment (FBE) on YouTube-media, joka työllistää 40 henkeä. Heidän päätuotteensa ovat reaktiovideot, joissa kuvataan ihmisiä katsomassa ja reagoimassa videoihin. ”X reacts to Y”. Nämä videot ovat saavuttaneet huikean suosion videoiden katselumäärien liikkuessa muutaman sadan tuhannen ja useamman miljoonan välillä. Tilaajia heillä on yli 15 miljoonaa. Mutta he myös kokivat aikamoisen kolauksen päällisinpuolin hyvältä vaikuttaneen ReactWorld-lanseerauksen käännyttyä totaaliseksi flopiksi.

ReactWorldin tarkoitus oli lisensoida heidän formaattinsa mahdollistaen sen käytön muiden käyttäjien toimesta. Tämä sisälsi tuotannollisen ja luovan ohjeistuksen, graafisen paketin sekä jakelun että brändiyhteistyömahdollisuudet. Kuulostaa erityisen hyvältä eikö? Fanit olisivat pystyneet tekemään React Worldiin sisältöä, saamaan näkyvyyttä sekä tuloja.

Liian hyvää ollakseen totta?

Tarkkasilmäiset redditoijat tosin löysivät heidän tuotemerkkihakemuksensa react-sanalle, jolle oli jo ehdittykin antamaan alustava hyväksyntä. Käytännössä tämä olisi estänyt ketään muuta käyttämästä sanaa ”react” videoissaan ja pahimmillaan se olisi tuhonnut kokonaisen videogenren YouTubesta. Siitä se myllytys sitten alkoi.

Tuotemerkkisuoja olisi nimittäin avannut heille portit joko poistaa tai kaupallistaa YouTuben Content ID -järjestelmän avulla kaikki ne videot, joiden otsikossa on sana ”react” tai jotka mukailevat heidän formaattiaan. Tuotemerkkisuojahakemuksessa formaattia kuvaillaan seuraavanlaisesti:

”Entertainment services, namely, providing an on-going series of programs and webisodes via the Internet in the field of observing and interviewing various groups of people.”

Voiko sanan ”react” omia itselleen?

Redditoijat nostivat myös esille sen kuinka he olivat jo aiemmin onnistuneesti puolustaneet omaa tuotemerkkiään lähetettyään Cease&Desist -kirjelmän British Kids React to -videoiden tekijöille, jossa vaativat heitä poistamaan kyseiset videot kanavaltaan. FBE kun omisti tuotemerkin Kids React.

Yhtäkkiä Redditin etusivu oli tännä keskusteluja, nostoja ja YouTube-videoita, joissa käyttäjät kritisoivat enemmän tai vähemmän kärkevästi FBE:n suunnitelmia. Kritisoijina oli niin pieniä kuin suuria kanavia. Yksi suurimmista kanavista oli boogie2988 neljällä miljoonalla tilaajallaan. Hänen videonsa keräsi 3,5 miljoonaa katselua, joten kyseessä ei ollut mikään pienimuotoinen skandaali online-maailmassa.

Kova isku imagolle

Koko yhteisö nousi FBE:n suunnitelmia vastaan. Kohun edetessä Fullscreen, FBE:n kanavaverkosto, meni paniikkimoodiin. Samalla kun Fine Brothers Entertainmentin väki poistatti vastakommentteja videoiltaan ja kyseenalaistuksia Facebook-sivuiltaan, niin Fullscreen poistatti muiden käyttäjien tekemiä vastausvideoita tekijänoikeuksiin vedoten. Näissä kun oli käytetty pohjana lanseerausvideota. Tämä nostatti toisen aallon Redditissä eikä FBE pystynyt piiloutumaan kohua.

Fine Brothers Entertainment lopulta luopui yleisen painostuksen alla koko React World -konseptistaan sekä jo kaikista omistamistaan tuotemerkkisuojistaan. Heidän imagonsa koki rajun kolahduksen väärinkäytösten tultua ilmi Redditin välityksellä. He menettivät 350 000 aktiivista tilaajaa sekä joutuivat luopumaan mittavista liiketoiminnallisista suunnitelmistaan.

Yhteisön voima

Huomionarvoista näissä molemmissa tapauksissa on, että kaikki lähti yhteisöstä. Orgaanisesti. Ja myös pysyi yhteisön sisällä. Reddit on vaikea alusta mainostaa onnistuneesti, mutta kun se onnistuu, niin tulokset ovat mittavia.