LinkedIn on monilta unohtunut ja sivuun jäänyt somepalvelu. Facebook ei ole kuitenkaan ainoa eikä automaattisesti parhaiten toimiva somemarkkinoinnin kanava kaikille. Ihmiset kun eivät ole Facebookissa niinkään ostohalut mielessä, vaan viihtymässä ja katsomassa, mitä kavereille kuuluu. Varsinkin B2B-markkinoinnissa LinkedIn on usein parempi vaihtoehto.

Omat kokemuksemme Facebook-markkinoinnista ovat ristiriitaisia: kun olemme Truessa markkinoineet näitä meidän koulutuksiamme Facebookin kautta, olemme saaneet niille paljon näkyvyyttä ja myös runsaasti klikkauksia. Facebookin markkinointityökalun mukaan mainostemme saamat pisteet ovat olleet aivan huippuluokkaa. Siltikään FB-markkinointi ei ole synnyttänyt juurikaan toteutuneita kauppoja. Näyttää siltä, että Facebook tavoittaa kyllä hyvin kaikki suomalaiset, mutta ainakin B2B-puolella suorien kauppojen ja hyvien myyntiliidien kerääminen ovat työn ja tuskan takaana.

Syynä tähän on se, että ihmiset eivät seikkaile Facebookissa työminä edellä. Voisi sanoa, että ihmiset kuluttavat Facebookissa omaa aikaansa, kun taas somepalveluista nimenomaan LinkedIniin sijoitetaan aikaa suunnitelmallisemmin. Facebookissa ollaan pääasiassa kiinnostuneita kavereiden asioista ja viihtymässä. Siihen yhtälöön eivät työelämään liittyvät koulutukset eikä oikein muukaan duuneihin ja bisneksiin liittyvä asia kuulu. Työasioiden liittäminen Facebookiin on vähän kuin soittelisi bisnespuheluja iltaisin. Kuinka moni tykkää niihin vastailla? Aika harva.

Siksi meidän kokemustemme valossa duuneihin liittyvissä markkinointiasioissa kannattaa panostaa juuri LinkedIniin. Sekä sisältömarkkinointiin että ostettuihin mainoksiin. Kuluttajamarkkinoinnissa – esimerkkinä vaikkapa stand-up -keikat – Facebook taas toimii parhaiten. Kun ollaan viihdettä etsimässä, ja sitä osataan ihmiselle oikein tarjota, on hyviä tuloksiakin luvassa.

Aktiivisempaa sisällöntuottamista

LinkedIn on monille sellainen somepalvelu, johon on joskus liitytty, mutta jota käytetään melko harvoin. Viimeisimpien sometilastojen (Harto Pönkä) mukaan noin 16 prosenttia suomalaisista LinkedIn-käyttäjistä vierailee palvelussa päivittäin. Facebookin kohdalla tämä luku on pyörryttävä 81 prosenttia. Kaiken kaikkiaan suomalaisten käyttäjien määrä LinkedInissä on jo noin 700 000. Aktiivisella sisällöntuottamisella ja markkinoinnilla tämäkin duuniasioihin suuntautunut porukka on kuitenkin tavoitettavissa.

Kun esimerkiksi Twitterin käyttäjissä korostuvat journalistit ja markkinoinnin & viestinnän parissa työskentelevät henkilöt, on LinkedInissä käyttäjiä aivan kaikilta toimialoilta. Useimmille LinkedIn on kuitenkin edelleen se paikka, johon kootaan jonkinlainen ansioluettelo siltä varalta, että joku head-hunter sen sieltä löytäisi. Ja tarjoaisi sitten unelmien kovapalkkaista duunipaikkaa.

Itse uskon, että LinkedInistä on paljon muuhunkin. Kunhan palvelun kehittäjät ymmärtäisivät vielä hiukan jarrutella jatkuvien uudistustensa kanssa. Nykyisin varsinkin ne käyttäjät, jotka vierailevat LinkedInissä harvemmin, ovat joka kerta ymmällään palveluun tullessaan. Sekä palvelun ulkoasu että käytettävyys muuttuvat hyvin usein. Positiivisesti ajatellen nämä jatkuvat muutokset tarkoittavat sitä, että palveluun uskotaan edelleen ja sen kehittämistä pidetään tärkeänä.

LinkedIn: Hyvä markkinointityökalu

Markkinoinnin kannalta LinkedIn on kiinnostava, sillä sen markkinointityökalu sisältää suuren määrän samoja hyödyllisiä ominaisuuksia kuin Facebookin Business Manager -palvelu. Aikaisemmin LinkedIn oli hyvin nihkeä hyväksymään suomenkielisiä mainoksia, mutta viime kuukausina he ovat selvästi löysänneet linjaansa. Omakohtainen kokemuksemme on, että vaikka LinkedIn ensin hylkäisikin tekemäsi suomenkielisen mainoksen, niin valituksen jälkeen mainoksesi kyllä hyväksytään. Asiakkailta tulossa oleva raha on tässä asiassa kuningas, jonka ääntä LinkedInkin kuuntelee.