Hakukoneoptimointi on keskeinen osa digimarkkinointia. Kun asiakkaasi etsii ratkaisuja ongelmiinsa verkosta, on sinun verkkonäkyvyytesi oltava huippuluokkaa, jotta hän päätyy juuri sinun sivullesi. Miksi? Jotta saat tuotteitasi tai palvelujasi kaupaksi tai vaikuttavuuttasi lisättyä. Miten? Sivujen sisällöllisellä ja teknisellä optimoinnilla.

Internet on täynnä sivuja ja sisältöjä. Jokainen niistä haluaa saada juuri sinun huomiosi osakseen, jotta kauppa kävisi tai tieto liikkuisi. Kun kilpailu huomiostasi on kovaa, ovat myös keinot melko armottomia.

– Verkkosivusi on oltava sekä sisällöllisesti että teknisesti parempi kuin kilpailijallasi. Tämän on oltava aina tavoitteena. Mitä korkeammalle sinun sivusi nousee Googlen rankingissa, sitä ylempänä se näkyy hakulistauksessa ja sitä todennäköisempää on, että potentiaalinen asiakkaasi löytää sivusi. Yksinkertaista ja simppeliä siis? Todellisuus on valitettavasti kaikkea muuta, huokaisee digimarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:sta.

Hakukoneoptimointi: timanttinen sisältö

”Sisältö on kuningas!” Tuota mantraa on nettimaailmassa hoettu jo vuosikymmenien ajan. Leinon mukaan hakukoneoptimoinnissa mantra pitää täydellisesti paikkansa.

– Sivujesi sisällön ja hakusanan on pakko kohdata toisensa. Yhä useammat verkkosivut rakentuvatkin eniten haettujen hakusanojen ympärille. Mitä haetumpi hakusana on kyseessä, sitä suurempi kiinnostus sekä sinulla että kilpailijoillasi on tuottaa juuri sille hakusanalle sopivaa sisältöä. Eräs tehokas tapa toteuttaa hakukoneoptimointia on erillisten laskeutumissivujen, ”ländärien”, käyttö. Tällöin kyseinen sivu on kyllä myös osa laajempaa verkkosivustoa, mutta juuri tämän kyseisen sivun sisältö on optimoitu mahdollisimman kiinnostavaksi vain tiettyä hakusanaa silmällä pitäen, kertoo Leino.

– Ratkaisu on siis olemassa. Hakukoneet pitävät kuitenkin huolen siitä, ettei mikään sivu pysy hakukoneoptimoinnin huipulla pitkään. Hakualgoritmit muuttuvat jatkuvasti, joten myös hakukoneoptimoinnin on oltava jatkuvaa.

Hakukoneoptimointi - Mittaus ja analyysi

Tekniikka kuntoon ja mobiilioptimointi

Google ja muut hakukoneet eivät arvosta vanhaa sivukoodia vaan vaativat verkkosivuilta jatkuvaa uudistumista. Jos haluat päästä kukkulan kuninkaaksi, on sivujesi vastattava parhaita teknisiä käytäntöjä: koodausstandardien, hakukoneiden vaatimien määritysten ja palvelinstandardien on oltava huippukunnossa. Myös sivun käytettävyyden on oltava hyvä.

– Mobiilioptimointi on sekä käytettävyyteen että teknisiin vaatimuksiin liittyvä asia. Suuri osa verkkosivujen käynneistä tehdään kännykällä tai tabletilla. Sivujen käytettävyyden on oltava hyvä kaikissa laiteissa. Miksi? Koska hakukoneet tiputtavat heikosti toteutetut sivut hakutuloksissa alimmaksi ja myös maksullinen markkinointi on kalliimpaa teknisesti heikommin toteutetuisssa sivustoissa, sanoo Leino.

Hyödyllisiä linkkejä (englanniksi): Google Webmasters, SEO Starter Guide