Digitalisaatio ja viestinnän iso kuva ovat muutoksessa ja ne olisi nyt saatava organisaatioissa pikaisesti haltuun. Niiden lisäksi viestinnän kenttää muuttavat vauhdikkaasti myös aikaisempaa turbulentimpi toimintaympäristö, läpinäkyvyyden korostuminen ja vaadittavan regointinopeuden kiihtyminen. On tässä pesukoneessa pyörimisessä suomalaisella markkinointiviestinnän tekijällä kestämistä.

Yhteiskunnassa tapahtuu tällä hetkellä niin paljon, että organisaatioiden täytyy olla todella tarkkana, jotta ne pysyvät kyydissä mukana. Viestinnän kentän viime vuosien suurimmat muutokset koskevat nopeutta reagoida mahdollisiin kriisitilanteisiin ja muuhun yritystä koskevaan keskusteluun.

– Tämän suhteen asiakkaat ovat todella armottomia nykyään. Läpinäkyvyys on päivän sana. Osalla organisaatioista resurssit eivät riitä kaikkeen, vaan niiden täytyy tehdä valintoja siitä missä ovat mukana. Näitä päätöksiä ei voida tehdä pelkästään mutu-tuntumalla, sanoo Inforin asiakkuuspäällikkö Laura Sarparanta.

Digitalisaatio ei saa jyrätä yleissivistystä

Viestinnän ison kuvan hallintaan liittyy se, että aikoinaan laajasti arvostettu yleissivistys ei saisi olla vanhentunut tänäkään päivänä, vaikka erikoistumista tapahtuu yhä enemmän. Aikamme on täynnä kärjistyksiä ja väärää informaatiota. Miten osataan nähdä metsän puilta? Mihin lähteisiin kannattaa luottaa ja mihin lähdetään mukaan?

– Mitä enemmän asiantuntijat ja viestijät ovat laajasti kiinnostuneita maailman menosta, sitä paremmin myös organisaation viesteissä voidaan huomioida eri ulottuvuuksia, jotka puolestaan palvelevat asiakkaita. Tämä koskee erityisesti digitaalisten palveluiden jatkuvaa kehitystä, jatkaa Sarparanta.

Viestinnän iso kuva on monen muuttujan summa

Viestinnän iso kuva muodostuu monista eri aiheista, jotka ovat tällä hetkellä ajankohtaisia eri organisaatioissa: Miten rakentaa ja tarjota kokonaiskuvia? Miten erottua joukosta? Kuinka vaikuttaa toimintakulttuuriin? Tarjoaako palvelumuotoilu uhan vai mahdollisuuden? Onko pakko luoda uudenlaista vuorovaikutusta? Lupaavatko kiihtyvä digitalisaatio, robotiikka ja teköäly meille vain hyvää ja kaunista? Saammeko rikkoa rajoja ja mitä sen tuloksena voi syntyä?

– Olen vastuussa 20.9.2017 järjestettävästä Elonmerkki-päivästä, jonka pääaiheena on viestinnän iso kuva. Päivän tarkoituksena on paitsi antaa ajankohtaisiin kysymyksiin ajattelemisen aihetta, myös käsitellä teemaa ison kuvan eri laidoilta, toteaa Sarparanta.