Somen ilmaiset työkalut ovat hyvä tapa aloittaa oman sometoiminnan mittaaminen ja analysointi. Työkaluja on satoja erilaisia, joten juuri itselle sopivan työkalun löytäminen voi olla vaikeaa. M-Brainin Susanna Tirkkonen kertoo, mikä ilmaistyökaluissa on olennaisinta.

Somen ilmaiset analysointityökalut ovat hyödyllisiä, kun niiltä ei vaadi mahdottomuuksia. Palveluiden suurimmat hyödyt liittyvät nimenomaan ilmaisuuteen sekä niiden kanava- ja palvelukohtaisiin ominaisuuksiin.

– Ilmaiset työkalut liittyvät yleensä oman median seuraamiseen ja mittaamiseen. Tällaisia työkaluja ovat mm. Google Analytics ja Facebook Analytics for Apps sekä Twitter Analytics. Google Alert -palvelun kautta voi vastaanottaa somen uutisvirtaa ansaitun median puolella, vinkkaa Susanna Tirkkonen M-Brainilta.

Parhaat somen ilmaiset työkalut tulevat USA:sta

Ilmaispalvelujen syvimmät sudenkuopat ovat puolestaan niiden vaatimat työresurssit sekä palvelujen käytön omatoiminen opiskelu. Tämä vie usein runsaasti aikaa. Ilmaiset työkalut sisältävät lisäksi paljon vähemmän mittareita kuin maksulliset palvelut.

– Maksullisia ja maksuttomia sometyökaluja on globaalisti satoja ja jopa tuhansia erilaisia, määrittelytavasta riippuen. Suurimmat ja kenties parhaimmat työkalut tulevat USA:sta, joka on somemittaamisessa ja -analysoinnissa monta vuotta Eurooppaa edellä, toteaa Tirkkonen.

Kenelle sopii tämä palvelu, kenelle tuo?

Kenelle sitten sopii mikäkin analyysipalvelu? Tai onko jokin palvelu selvästi parempi kuin toinen? Vastausta ei ole helppoa antaa, sillä jokainen somessa seikkaileva organisaatio on erilainen.

– Perusidea on, että työkalut ovat kanavakohtaisia: Twitterillä on omansa, Facebookilla omansa jne. Työkalujen erilaiset ominaisuudet ja käyttäjäystävällisyys ovat tärkeitä, mutta samalla ne ovat myös makukysymyksiä. Keskinäinen vertailu on ainut tapa selvittää työkalun sopivuus ja mielekkyys. Ajan myötä tarvitaan kenties useampi kuin yksi työkalu, koska kanavakohtaiset erot ovat niin suuret, pohtii Tirkkonen.

Lähde ilmaispalvelulla liikkeelle

Somen ilmaiset työkalut ovat yksi tapa edetä, mutta ilmaistyökalujen rinnalla on tarjolla myös useita ammattilaistyökaluja. Niiden hinta vaihtelee, mutta korkeimmillaan hinta voi olla jopa useita tuhansia euroja kuukaudessa. Toisaalta ammattilaistyökalut ovat Tirkkosen mukaan melkoisia “turbokoneita” monipuolisine mittareineen ja kuvaajineen.

– Maksullisilla työkaluilla pääsee syvällisesti kuuntelemaan ja seuraamaan varsinkin ansaittua mediaa. Lisäksi asiakastuki kuuluu usein pakettien hintaan. Samoin käyttäjien kouluttaminen ja jatkuva tuotekehitys, muistuttaa Tirkkonen.

– Ennen kuin ryhtyy miettimään maksullista työkalua kannattaa kuitenkin ensin tutustua ilmaisiin työkaluihin, jotta tietää mitä on hakemassa, neuvoo Tirkkonen.