Hyvä tiedote on viestinnän perustyökalu, jonka tuottamisen pitäisi sujua jokaiselta viestinnän tekijältä. Ja myös markkinoijalta. Ainakin kaikkien hyviksi sisältömarkkinoinnin tekijöiksi haluavien olisi osattava tehdä sekä tiedotteita että markkinointitekstejä sujuvasti. Rakenna siis itse itsellesi oma mediasi.

Hyvin tehty mediatiedote on jo aivan sellaisenaan erinomaista sisältömarkkinointia: ajankohtaisia uutisia ja asioita sisältävä kokonaisuus, joka on sekä kiinnostava että merkittävä.

– Tiedotteen tarkoituksena on lähtökohtaisesti median edustajien ruokahalun herättäminen, jotta he tekisivät tiedotteen sisällön pohjalta uutisia mediaan. Hyvä tiedote on kuitenkin myös melko valmista sisältöä omia kanaviasi varten. Julkaise siis tiedotteesi joko sellaisenaan tai hieman editoituna ja hyvällä saatteella varustettuna myös verkkosivuillasi, uutiskirjeessäsi, asiakaslehdessä, www-sivuillasi ja tärkeimmissä some-palveluissa, toteaa mediakouluttaja Kai Tarkka True koulutuksesta.

Pelastakaa meidät tylsääkin tylsemmiltä virallisilta mediatiedotteilta

Tiedote – tai mikä tahansa muukin kirjoitus – on kiinnostava vain siinä tapauksessa, että se tarjoaa jotain hyödyllistä lukijalle. Siksi tiedotteiden ja sisältöjen tuotantotavalla on väliä.

– Älä tee sitä hyvin yleistä virhettä, jonka moni organisaatio tekee: älä päästä liian montaa viestinnästä ja markkinoinnista mitään ymmärtämätöntä ihmistä näpelöimään tiedotettasi. Seurauksena on lähes väistämättä hajuton, mauton, tylsä ja täysin särmätön teksti, joka ei kiinnosta ketään, varoittaa Tarkka.

Hyvä tiedote ei ole liian kiltti

Mikäli sisältömarkkinoija joutuu jatkuvasti olemaan varpaillaan sen vuoksi, että joku yliherkkä pomo saattaa hermostua hänen tekemistään räväköistä sisällöistä, kannattaa ehkä harkita koko sisältömarkkinoinnin unohtamista.

– Hyvä sisältö on usein räväkkää, oivaltavaa ja huomiota herättävää. Jos sisältösi ei herätä vastaanottajassa mitään tuntemuksia, olet luultavasti tehnyt liian kilttiä tai tylsää sisältöä. Räväkkyyttä tarvitaan viestinnässä ja markkinoinnissa, sillä se yleensä myös toimii, toteaa Tarkka.

Älä huijaa lukijaasi

Liikaa lupaavien klikkiotsikkojen käyttäminen sekä lukijan suoranainen huijaaminen tai vedättäminen ovat esimerkkejä aivan tietoisesta typeryydestä, johon ei kenenkään pitäisi sortua. Epärehellisyydellä on pitkät jäljet ja huonot tulokset.

– Ole räväkkä ja ota kantaa, mutta älä huijaa.