Facebookin uusi canvas-mainos on erityisesti tarinankertojalle sopiva mainosalusta. Canvas-mainos (suomeksi “perussivu”) kaappaa mainostajan käyttöön kännykän koko ruudun. Canvaksen avulla mainostaja voi tunnelmoida ja luoda aikaisempaa puhuttelevampia markkinointikokemuksia.

Puhuva Pahvi -Facebook canvas mainos
Canvas-mainoksen laatiminen on melko nopeaa, mutta tarvitset sitä varten hyvää lähdemateriaalia: tekstiä, kuvia ja videoita. Mainosalustan suurin hyöty on sen kyvyssä kertoa tarinoita. Canvasissa ei siis enää vain esitetä pelkkää tuotteen hintaa ruudulla.

Oheisessa animaatiossa näkyy esimerkki canvas-mainoksesta etäisyyssensorilla varustetulle Puhuva Pahvi -mainosvälineelle.

– Facebook näyttää pyrkivän samaan tavoitteeseen kuin Google, eli hyötysisällön tarjoamiseen käyttäjille. Mainostajille tämä tarkoittaa sekä haastetta tarjota hyvää sisältöä, mutta samalla hienoja työkaluja markkinoinnin toteuttamiseen. Canvas-mainos voi tuntua aluksi liian monimutkaiselta mainosmuodolta, mutta suosittelen ehdottomasti tutustumaan siihen, kehottaa Anton Valle mainostoimisto MASSIVE Helsingistä.

Canvas on vielä harvojen (asiakkaiden) herkkua

Apple julkaisi vuonna jo 2010 oman iAd-mobiilimainosalustansa, joka käytännössä oli koko kuvaruudun kaappaava monimediamainos. iAd ei kuitenkaan lähtenyt lentoon ja Apple julkaisi tiedotteen koko alustan lakkauttamisesta viime vuoden joulukuussa.

– Veikkaan, että Facebook tulee onnistumaan tässä paremmin. Ihmiset ovat tottuneet klikkaamaan FB:n feedissä näkyvää mainosta, mikäli siinä on itseä puhutteleva viesti, sanoo Valle.

Facebook on luonnollisesti pyrkinyt tekemään canvas-mainoksen luonnista mahdollisimman helppoa. Uusien asioiden oppiminen ei kuitenkaan ole aina vaivatonta. Canvas-mainos tuleekin todennäköisesti olemaan vielä jonkin aikaa vain harvojen asiakkaiden ja mainostajien herkkua.

Lue Facebookin oma esittely canvas-mainoksesta (vain englanniksi).