Digimarkkinoinnin työkalut muuttavat markkinoinnin yksinpuhelusta vuoropuheluksi asiakkaan ja yrityksen välillä. Perinteinen markkinointi on melko yksisuuntaista ja passiivista, digimarkkinointi puolestaan kaksisuuntaista mutta samalla myös julkista. Markkinointiautomaatio tuo mukanaan monia hyötyjä, mutta mistä se pitäisi aloittaa?

Kun asiakkaat elävät somessa vuorokauden ympäri, tekee tämä normaaleihin työaikoihin tottuneiden yritysten ja yhteisöjen elämästä hankalaa. Digitaalisen markkinoinnin tempo on myös nopeaa. Niinpä sosiaalisen median palautteisiin ja verkkosivustojen kyselyihin odotetaan vastauksia ja palautetta lähes välittömästi. Oli sitten arki, pääsiäinen, joulu tai juhannus.

– Digitaalista markkinointia tekevien yrityksen pitäisi päästä nopeasti pois vanhanaikaisesta reagointimoodista. Niiden pitäisi taaksepäin katselun sijaan olla asiakkaitaan edellä ja ennakoida asiakkaidensa tarpeet. Tarjoa koko ajan asiakkaillesi jotain uutta, vinkkaa digimarkkinoinnin asiantuntija Pia Hakola Koodiviidakko Oy:stä.

Digimarkkinoinnin työkalut: Markkinoinnin automaatio ja sen hyödyt

Hakola listaa seuraavat hyödyt, jotka eräs digimarkkinoinnin keskeinen osa, markkinoinnin automaatio, tekee mahdolliseksi:

1. Vähentää rutiinityötä
– Voit jättää enemmän aikaa tärkeimmille tehtäville
– Yhdistä myynti ja markkinointi tehokkaammin

2. Kasvattaa myyntiä
– Digimarkkinointi on mitattavissa. Sillä voidaan nostaa keskiostosta ja saada parempaa konversiota
– Näet heti mikä toimii – ja mikä ei

3. Parantaa palvelukokemustasi verkossa
– Tiedät asiakkaasta nyt enemmän
-Voit palvella häntä paremmin, kun olet oikeaan aikaan oikeassa paikassa

4. Sitouttaa ja aktivoi asiakkaasi
– Tutkimusten mukaan verkossa palvellaan vielä kohtuullisen huonosti. Automaation avulla voidaan tarjota sopivaa sisältöä, suositellaan oikeita tuotteita ja tarjotaan apua, jos esimerkiksi ostoskorin täyttäminen on jäänyt kesken. Tekstiviestillä tai sähköpostilla kannattaa lähettää vain sellaista sisältöä, mikä on asiakkaalle oikeasti relevanttia ja oikea-aikaista. Kaikille maailman ihmisille ei kannata lähettää samanlaista massaviestiä.

5. Kirkastaa kokonaiskuvan
– Markkinoinnin automaatiolla voidaan yhdistää kaikki yrityksen järjestelmät samaan suppiloon, joka mahdollistaa raportoinnin, analysoinnin ja seurannan. Millään muulla tavalla kaiken tämän datan hallinta ei ole mahdollista.

Automatisoi markkinointisi vähitellen

Hakolan mukaan markkinoinnin automaation suunnittelussa kannattaa lähteä liikkeelle vertailemalla eri vaihtoehtoja. Pyydä automaatioita tarjoavia yrityksiä käymään ja pyydä tarjous usealta yritykseltä.

– Valitse ketterä ja looginen työkalu, jolla voit itse helposti luoda erilaisia automaatioketjuja. Konsultin pyytäminen joka kädessä käymään tulee pidemmän päälle todella kalliiksi, sanoo Hakola.

– Liikkeelle kannattaa lähteä muutamasta helposta automaatioketjusta, joiden avulla näet nopeasti tuloksia. Valitse juuri teille itsellenne tärkeimmät ja selkeimmät automaatiot tai automaatioketjut alkuun. Jos heti alussa aletaan integroimaan ja miettimään kaikkia mahdollisia automaatioketjuja, niin aikaa voi helposti vierähtää jopa kuukausia, varoittaa Hakola.