Tehokas tapahtumamarkkinointi ei ole mahdollista, jos tavoite puuttuu, tapahtumakokonaisuus ei ole markkinoijan hallussa ja aikaisemmin järjestettyjen tapahtumien jälkipyykki on vielä tekemättä. Luovuus ja rohkeus ovat tarpeen, vaikka niihin riskejä sisältyykin.

Sofia Saarikko on tuotantopäällikkö ja tapahtumamarkkinoinnin ammattilainen, joka on vastannut Sami Hedbergin ja monen muunkin stand-up -koomikon myynnistä ja markkinoinnista Hedberg Entertainment Oy:ssä. Saarikon lista tapahtumamarkkinoinnin tärkeimmistä ja olennaisimmasta asioista näyttää tältä:

1. Tavoite. Tapahtumaa ei pidä järjestää siksi, että niin on aina tehty tai markkinointibudjettia on vuoden lopussa jäljellä. Tapahtumalla täytyy olla selkeä tavoite ja tehtävä, joka hyödyttää niin järjestäjää kuin osallistujaakin.

2. Kokonaisuus. Tapahtuman tulee olla eheä kokonaisuus, jossa pienimmätkin yksityiskohdat on mietitty. Tapahtuma kannattaa käydä useaan kertaan läpi eri osapuolten näkökulmasta.

3. Jälkipyykki. Tapahtuman jälkeen tulee pohtia saavutettiinko halutut tavoitteet ja kerrata missä onnistuttiin ja missä voisi petrata. Asiakaspalautteiden kerääminen ja niihin vastaaminen on hyvin tärkeää, sillä huonompikin kokemus voi muuttua hyväksi timanttisen asiakaspalvelun vuoksi. Muista myös kiittää osallistujia ja kutsu heidät seuraavaan tapahtumaan – tyytyväinen asiakas palaa mielellään!

– Muista myös aina mantra: ”tarkista, tuplatarkista, triplatarkista”, niin vältät suurimmat karikot, muistuttaa Saarikko.

Tehokas tapahtumamarkkinointi tavoittaa ja hurmaa juuri oikean yleisön

Tapahtuman markkinoinnin kannalta oleellisinta on asiakkaiden tavoittaminen, sillä ilman osallistujia ei synny tapahtumaa.

– Kohderyhmäajattelussa kannattaa välillä heittäytyä villiksi, sillä tutun kohderyhmän ulkopuolella saattaa piillä potentiaalinen asiakaskunta. Myös erilaisia markkinointikanavia kannattaa kokeilla rohkeasti, sanoo Saarikko

Selkeää, vaivatonta ja erottuvaa tapahtumamarkkinointia

Asiakkaan kokemuksen täytyy Saarikon mukaan olla alusta loppuun vähintään hyvä, mieluiten erinomainen, jotta hän osallistuu tapahtumaasi toistekin. Siksi on tärkeää, että tapahtumaan liittyvä informaatio on selkeää, osallistuminen vaivatonta ja markkinointi erottuvaa.

– Uskon, että tulevaisuudessa tapahtumia tullaan järjestämään markkinointimielessä paljon enemmän, sillä nykyisessä informaatiotulvassa elämyksillä on entistä merkityksellisempi osa, ennustaa Saarikko.

– Stand up -tapahtumien markkinointia helpottaa se, että asiakas odottaa tuotteen olevan lähtökohtaisesti viihdyttävä. Haastavaksi markkinoinnin tekee se, että stand up -tapahtumien liput ostetaan usein hyvin lähellä tapahtumaa.