Hyvä otsikko on välttämättömyys, jos haluat tekstillesi lukijoita. Kaiken viestinnän tiivistyessä otsikoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti. Toimiva otsikko on lyhyt ja napakka. Otsikon noin viidellä sanalla pitäisi saada lukija hurmattua, kertoa hänelle jokin olennainen tieto aiheesta ja saada hänet myös jatkamaan lukemista eteenpäin.

Kirjoitat sitten mediatiedotetta, artikkelia, FB-päivitysta tai twiittausta, on viestin tiivistäminen todella tärkeää. Jos viestissäsi on otsikko, varmista, että se on hyvä ja toimiva. Huonon otsikon mukana tärveltyy nimittäin paraskin kirjoitus, sillä juuri kukaan ei koskaan päädy tekstiäsi edes lukemaan.

Viisi pointtia, joiden avulla syntyy hyvä otsikko

Hyvä otsikko

  • kertoo tiedotteesi keskeisen sisällön ja/tai haluamasi perusviestin muutamalla sanalla
  • välittää viestin sisällöstä lukijalle ainakin kaikista tärkeimmän tiedon
  • on voitava tiivistää noin viiteen sanaan, jotta otsikko näkyy esim. vastaanottajan s-postissa
  • on mielellään myös naseva, rytmikäs, soinnukas, lennokas – tietosisältö tulee kuitenkin aina ensin, taiteellisuus tai nokkeluus vasta sitten
  • syntyy suunnittelemalla, muovailemalla ja testaamalla

Jos olet tekemässä tiedotetta, niin kaikesta vaivannäöstäsi huolimatta tiedotteen otsikko päätyy vain hyvin harvoin mediassa julkaistun uutisen otsikoksi. Suurin osa tiedotteestasi kelpaa kyllä usein toimittajalle aivan sellaisenaan, mutta yleensä kiireisin ja vetelinkin toimittaja vaihtaa tiedotteesi otsikon joksikin muuksi.

Kuusi varoituksen sanaa huonoista otsikoista

Presidentti Trump yrittää parhaillaan laittaa median pelisäännöt ja otsikot uusiksi, jolloin musta näyttää välillä muuttuvan valkoiseksi ja totuus valheeksi. Viestinnän ja otsikoinnin perusasiat eivät kuitenkaan muutu miksikään. Huono otsikko tekee aina koko kirjoituksesta/tiedotteesta/viestistä/artikkelista huonon.

Huono otsikko

  • lupaa ja hehkuttaa liikaa
  • on liian pitkä (yli viisi sanaa)
  • on vaikeaselkoinen
  • on tylsä
  • sisältää (liikaa) adjektiiveja ja superlatiiveja
  • on liiankin naseva ja nokkela, jolloin otsikon tietosisältö ei aukea lukijalle
  • Aina kun kirjoitat jotain, niin koeta haalia ympärillesi rakentavaan kritiikkiin pystyviä ihmisiä. Testaa otsikkojesi toimivuus heillä. Näin kykenet välttämään otsikoinnin pahimmat suden kuopat ja osaat tehdä otsikoita, jotka oikeasti herättävät lukijan kiinnostuksen.