Kun bloggaaja tai tubettaja julkaisee uuden reseptin, loppuvat avokadot, lakritsiuute tai savuaromi nopeasti kaupoista. Olemme saapuneet aikaan, jolloin kotikokeista ja kokemusasiantuntijoista on tullut omia mediatalojaan, jotka todella vaikuttavat yleisöihinsä. Ammattisomettaminen tuo paineita myös kaikille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.

Juuri julkaistun Babler Oy:n kyselytutkimuksen mukaan selvä enemmistö (81 %) blogien lukijoista on kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta bloggaajan suosituksen perusteella ja yli puolet (55 %) on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan suosituksen perusteella.

Siinä missä ennen näkyvyyden saattoi ostaa tai se piti ansaita mediassa, nykyään oma kaupallinen viesti täytyy saada myös verkkovaikuttajien – bloggaajien, tubettajien tai instaajien – kanaviin. Vanhat keinot eivät kuitenkaan riitä, sillä vaikuttajamarkkinoinnissa olennaista on aitous ja läpinäkyvyys. Myös oikean vaikuttajan valinta on olennaista onnistuneelle yhteistyölle. Päälleliimattu, mainosmainen sisältö ei toimi, mutta parhaimmissa tapauksissa blogien lukijoista miltei kaikki (93 %) kokevat, että bloggaajien tekemät sisältöyhteistyöpostaukset sopivat blogeihin.

“Kaikki lähtee somesta”

Tubettajille asia on aivan itsestään selvää. ”Ihan kaikki lähtee nykyään somesta”, asian tiivisti PS Olen vegaani –tubekanavan Paju Purovuo. Purovuo ja hänen tubettajakollegansa Minni Väärä julkaisivat joulun alla porkkala-reseptin, joka nousi niin suureen suosioon, että reseptiin tarvittava savuaromi myytiin kaupoista loppuun.

Nyt Purovuo ja Väärä ovat Tallink Siljan ja PING Helsingin kumppaneina kehittämässä laivojen vegaaniruokatarjontaa. Tallink Silja saa vegaanitubettajien ja –bloggaajien kautta muodostettua keskusteluyhteyden aivan uudenlaiseen asiakassegmenttiin. Läpinäkyvä palvelukehitys takaa sen, että sana uusista vegaaniruoista kiirii viidakkorummun, eli somen kautta juuri heille, joita asian kuuluisikin kiinnostaa.

Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinointi onkin liiketoimintaa suoraan tukevaa, strategista tekemistä, johon kumppanit on valittu huolella ja pitkäaikaiseen suhteeseen.