Facebook-markkinoinnin työkalut ovat tie tehokkaaseen markkinointiin. Facebookin tarjoamiin helppoihin ratkaisuihin ei sen sijaan kannata rahojaan tuhlata. Voit kyllä hyvällä onnella saada jonkin verran näkyvyyttä ostamalla sitä Facebookin “Mainosta julkaisua” -nappien kautta. Oikeita ja kunnolla näkyviä tuloksia saat kuitenkin vasta aidolla markkinointistrategialla ja Facebookin ammattilaisille suunnattua mainosten hallinta -työkalua hyödyntämällä. Älä siis tarraa kiinni Zuckerbergin tarjoamaan helppoon vipuun…

Anton Valle on vetänyt jo todella monia Facebook-markkinoinnin koulutuksia ja tietoiskuja, joissa käsitellään FB-markkinointia hyvien käytäntöjen kautta. Helpot ratkaisut ovat kyllä helppoja, mutta Vallen mukaan tuloksia syntyy vasta oikealla asenteella ja työkaluilla.

– Älä aloita FB-mainoksen tekoa miettimällä mainostekstejä vaan suunnittele tuottellesi tai palvelullesi ihan oikea markkinointistrategia. Tämä strategia on paljon kokonaisvaltaisempi kuvio, jossa FB-mainos toimii vain yhtenä osatekijänä, sanoo Valle.

– Kun ihminen esimerkiksi klikkaa FB-mainostasi, hänet ohjataan mainoksen kautta tiettyyn paikkaan, joka voidaan tulkita jo tietyksi kohderyhmäksi. Esimerkiksi kohderyhmäksi, joka kävi osoitteessa www.yritys.com/tuotteet. Tällainen liikenteen hyödyntäminen “re-marketingilla” on jo selkeästi strategista ajattelua, eikä vain mainosten lätkimistä sinne tänne, toteaa Valle.

Oikeat Facebook-markkinoinnin työkalut pitävät homman hallussa

Oman julkaisun boostaaminenkin kannattaa Facebookissa tehdä mainosten hallinnan kautta, eikä välttämättä suoraan julkaisun ohessa olevan “Mainosta julkaisua” -napin kautta. Mainosten hallinta on markkinoinnin ammattilaisille suunnattu työkalu, josta kampanjoiden luonti ja seuranta tapahtuu tehokkaasti.

– Pienikin mainos on Facebookissa aina “kampanja”, vaikka se kuulostaakin isolta termiltä, muistuttaa Valle.

– Seuraa mainoksen osuvuuspisteitä. Osuvuuspiste on laatupiste, jonka FB antaa mainoksellesi 500 näytön jälkeen. Se perustuu yleisön reagointiin mainostasi kohtaan. Siihen kuuluu paljon muitakin mittareita kuin kaikille jo tutuksi tulleet tykkäykset ja jaot, Valle painottaa.

Ongelmia syntyy vain yhdestä mainoksesta

Facebook-markkinoinnin yleisimmät ongelmat löytyvät mainonnan toimivuuden tulkinnasta.

– Jos mainoksia on luotu vain yksi ja se ei jostain syystä toimi, niin mihin vertaat sitä? Luo siis aina vähintään kolme mainosta samalle kohderyhmälle, jotta saat vertailukelpoista tulosta. Samoin kannattaa luoda monia eri mainosjoukkoja, jotta voit verrata näiden välisiä eroja toisiinsa, vinkkaa Valle.