Älä anna digimarkkinoinnin ahdistaa sinua. Digimarkkinoinnin perusosaamisellakin saat jo aikaan joitain tuloksia, mutta suurempi menestys vaatii yleensä ainakin aikaa – usein myös rahaa. Digimarkkinointi muuttaa myös markkinoinnin ammattilaisen työnkuvaa selvästi. Broadcast-tyyppinen markkinointihaulikolla räiskiminen jokaiseen ilmansuuntaan on syytä unohtaa. Nyt on aika siirtyä täsmämarkkinointiin, jossa markkinointia kohdistetaan juuri oikeille ihmisille, juuri oikeasta aiheesta ja juuri oikeaan aikaan.

Digimarkkinointia voi tehdä meistä kuka tahansa. Digimarkkinoinnin työkalut ovat kaikkien ulottuvilla, joten voit tarvittaessa tehdä kaiken itse ilman ulkopuolista apua:

  • Taustatutkimukset
  • Suunnittelun
  • Tekstisisällöt
  • Grafiikat (kuvat, piirrokset, infografiikat)
  • Yksinkertaiset videot
  • Mediatilayhteydet
  • Tulosten mittauksen ja analyysin

Muuta markkinointiasi notkeammaksi

Jos taidot, aika tai osaaminen loppuvatkin jossain vaiheessa kesken, niin säästät pitkän sentin jo pelkästään sillä, että tunnet digimarkkinoinnin tuotantoprosessin kunnolla. Osaat silloin ostaa palveluja aikaisempaa paremmin. Yhteydenpito markkinoinnin yhteistyökumppaneihin nopeutuu ja tehostuu, kun viestit liikkuvat digitaalisesti ilman viiveitä. Erilaiset digitaaliset viestintäalustat (esim. Podio, Yammer yms.) pitävät lisäksi kaikki osapuolet hyvin selvillä siitä, missä vaiheessa kampanjasi milloinkin on.

– Digimarkkinoinnissa voit myös muuttaa kampanjaasi ja sen kohdistusta notkeasti, jos tuloksia ei ala syntyä. Tee samantien valmiiksi useampia erilaisia digimainoksia ja katso, mitkä niistä toimivat parhaiten, vinkkaa digimarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:stä.

Tappaako digi työstä inhimillisyyden?

Digimarkkinointi nopeuttaa ja helpottaa yhteydenpitoa mediaan ja mainostoimistoihin, tekee vedosten hyväksymisestä vaivattomampaa ja tarjoaa sinulle selvät tilastot onnistumisista ja epäonnistumisista. Pelkkää juhlaa ei digitalisaatio kuitenkaan markkinoinnin ammattilaiselle ole.

– Digimarkkinointi tuo myös haittoja tullessaan. Yhteydenpito eri yhteistyötahojen kanssa on aikaisempaa kasvottomampaa, jolloin duunisuhteet jäävät helposti aikaisempaa pinnallisemmiksi. Toisaalta jatkuvasti uudistuvan teknologian omaksuminen ja uusien palvelujen opetteleminen syövät kohtuuttomasti markkinoijan työaikaa. Kiire siis helposti lisääntyy. Tämä tapahtuu siitä huolimatta, että useita digitaalisia työkaluja markkinoidaan meille nimenomaan ajansäästäjinä ja työmurheiden helpottajina, sanoo Leino.

– Älä anna digimarkkinoinnin ahdistaa sinua, vaan hanki itsellesi riittävä digimarkkinoinnin osaaminen. Tuska helpottaa ja samalla myös oma arvosi työmarkkinoilla paranee, muistuttaa Leino.